Verdwenen Merken (6): Jean-Paul Schaddé van Dooren (Cityguys, T-Mobile) over Caraco IJs
- 13 sep 2016 @ 14:34
- Richard Otto
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Jean Paul Schaddé van Dooren, marketingmanager Prepaid bij T-Mobile.
'Ik was nog geen marketingkoning, maar gewoon een klein jochie en overal - echt overal - waren raketjes en Calippo’s te koop. De Lemon Fizz was m’n favoriet', vertelt Schaddé van Dooren, die ook mede-oprichter is van Cityguys.nl. 'Als je goed zocht kon je ook van een ander merk dan Ola ijs kopen, in het Oosten van het land bijvoorbeeld Davino, maar mijn oma nam me altijd mee naar een eilandje bij Warmond: Koudenhoorn. Daar hing de prijskaart van Caraco en waar de meesten voor een ‘Roomijsbeker’ of een ‘Sky’ kozen, ging ik steevast voor de ‘Capriool’: een plastic bekertje in de vorm van een shuttle met een kauwgombal onderop als ware traktatie.’
Over Caraco
Caraco was een in Hellendoorn ontwikkeld ijsje met een kleine Mexicaan als logo. De merknaam was afgeleid van de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Het is het bijzondere verhaal van een bijzonder populair merk. Gerrit Valk begon in 1953 met de verkoop van De Valk IJsjes, maar veranderde die merknaam in 1964 naar het tropisch klinkende Caraco. Het legde het merk geen windeieren. De commercialsong, ingezongen door de Surinaamse band Dutch Rhythm Steel & Show, werd zelfs een megahit. “Mexicaantje Oranje Hoed, Caraco IJs geweldig goed, Caraco IJs, oeh geweldig lekker”.
In 1980 ging het merk de samenwerking aan met Unilever. In 1985 nam laatstgenoemde ook de fabriek over. Het merk Caraco bleef hierna nog ruim tien jaar zelfstandig en bracht ons verkoeling met onder andere de Prikkebeen en Sombrero. Halverwege de jaren negentig besloot Unilever om alle impuls-ijsjes onder dezelfde afzender te verkopen. Het betekende dat ‘al het ijs op stokjes’ dat op losse verkooppunten werd verkocht, verder ging als Ola. Hiermee smolt in 1996 de merknaam Caraco uit de schappen. In de fabriek in Hellendoorn wordt overigens nog steeds ijs gemaakt, maar dan van het merk Ben & Jerry's.
Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
- Jean-Paul Schaddé van Dooren
- IJs
- Calippo
- Mexicaantje
- Richard Otto
- Unilever
- food
- merk
- reclame
- Ola
- T-Mobile
- Verdwenen Merken
- Caraco
- boek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
- Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
- 'Ons team mag locatie- en tijdonafhankelijk werken, zolang je...
- Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van...
- Lies doet het weer goed, Centraal Beheer net iets beter
Laatste Nieuws
- Kruidvat laat zien: duurzaam leven... 18-07-2025
- Dept wordt Europees social lead... 17-07-2025
- Hankook doorbreekt clichés met... 16-07-2025
- 'Ons team mag locatie- en... 16-07-2025
- Spil en team5pm in strijd tegen... 15-07-2025
- Lies doet het weer goed, Centraal... 15-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers