Ten Hoor en Van De Lucht schrijven eerlijk lesboek over Nordic vakgebied

Ten Hoor en Van De Lucht schrijven eerlijk lesboek over Nordic vakgebied
  • Bureaus
  • 24 apr 2023 @ 08:46
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingReclame

Lynn van de Lucht en Perry ten Hoor hebben een boek geschreven over het reclamevak. Het geeft een mooi overzicht en inzicht in het werken in de Noord Nederlandse reclamewereld en is bedoeld voor studenten communicatie, creatie en young professionals: 'Maken en Raken'.

Daarnaast bevat het boek interviews met 25 'vakidioten' uit de Noordelijke reclamewereld. Het boek is officieel gelanceerd tijdens de Open Agency Night in de Nordics. 'Maken en Raken maakt reclamevak inzichtelijk', beloven de auteurs, en: ‘dit is de ultieme voorbereiding op een baan in de communicatie en creatie’.

Het boek beschrijft de essentie van communicatie en creatie en maakt het reclamevak op een laagdrempelige manier inzichtelijk. Het boek is geschreven voor studenten communicatiekunde en studenten met een opleiding in creatie en design. Beide disciplines komen samen in het reclamevak en op een reclamebureau. Alleen weten beide groepen van elkaar vaak niet hoe de wereld van de ander eruitziet. Maken en Raken verbindt beide disciplines en laat zien hoe ze elkaar versterken. Nog niet eerder werd het vakgebied van reclame en design volgens de auteurs zo uitvoerig beschreven, onder andere door de verhalen van 25 vakidioten uit de Noordelijke reclamewereld. Het boek werd gelanceerd tijdens de Open Agency Night op 20 april 2023 in Groningen en Leeuwarden.

'In het reclamevak gaat het om het realiseren van effect. Datgene wat je maakt, moet ook echt raken en effect hebben. Dat begint bij strategische communicatie en mondt uit in onderscheidende creatie. Maken en Raken vertelt over de essentie van communicatie en creatie. En hoe beide elkaar versterken. Door steeds een onderdeel van het vak te beschrijven; van merkstrategie tot onderzoek, van tekstschrijven tot online marketing. Daarbij komen experts aan het woord. 25 vakidioten uit de Noordelijke reclamewereld geven vanuit de praktijk hun visie op het vak en het specialisme waarin ze werken. Maken en Raken neemt de lezer mee in de wereld van een creatief bureau en de rollen en kerncompetenties die daarbij horen. Zodat studenten en young professionals ook heel praktisch ontdekken waar hun eigen interesses en kwaliteiten liggen. En zo gerichtere keuzes kunnen maken als het gaat om het vakgebied van reclame en design.'

Het boek is geschreven door Perry ten Hoor en Lynn van de Lucht. Ten Hoor richtte 20 jaar geleden Buro Open op samen met twee compagnons en zag het vak door de jaren heen ontwikkelen. Van de Lucht is net een paar jaar geleden afgestudeerd en inmiddels zelfstandig ondernemer met haar bureau Atelier Valentina. ‘We merken nog steeds dat er voor communicatie- en creatie-studenten vaak een wereld opengaat wanneer ze in de praktijk van een reclamebureau belanden’, aldus Ten Hoor. ‘En dat ze van elkaar niet altijd goed weten wat communicatie dan wel creatie nu precies behelst. Met Maken en Raken brengen we beide kanten in beeld en laten we zien dat communicatie en creatie elkaar versterken.’ Van de Lucht: ‘Tijdens mijn opleiding Communicatie en Multimedia Design merkte ik dat ik nog veel te weinig wist van het reclamevak. Pas toen ik in praktijk ging werken, werd me alles helemaal duidelijk. Ik gun iedere student dat inzicht al tijdens de studie zelf. Dit boek slaat het reclamevak plat in 16 hoofdstukken en is dan ook de ultieme voorbereiding op een baan in de reclame.’
(PvWK, foto boven: Lynn van de Lucht & Perry ten Hoor - credits Tim van der Kuip)

Via deze link is het boek alvast deels in te zien. En hier o.a. te bestellen.

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken