Randstad Nederland vraagt om herwaardering van vakmanschap door opkomst A.I.
- Bureaus
- 1 jun 2023 @ 13:58
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 jun 2023 @ 13:58
- Michiel van Zaane
Randstad Nederland pleit in een nieuwe campagne voor een hernieuwde waardering van praktische beroepen. Er is een tekort aan vakmensen, deels door een gebrek aan waardering. Praktische beroepen waar zowel met hoofd als handen wordt gewerkt zijn bovendien lastiger te vervangen door robots of A.I. zoals uit een test blijkt.
In heel Nederland stijgt het tekort aan vakmensen in praktische beroepen, zo blijkt uit recente cijfers van Randstad Nederland. Landelijk staan er momenteel ruim 195.000 vacatures open in de categorie praktische beroepen. Onder praktische beroepen verstaat randstad banen waarin je je handen gebruikt om je vak uit te oefenen, waar menselijke skills onmisbaar zijn. Skills die niet te automatiseren zijn door bijvoorbeeld A.I.
Randstad Nederland nam de proef op de som en liet ChatGPT alle havo-examens voor het pakket Natuur en Gezondheid afnemen. Daarnaast legde de A.I. software ook een praktijk examen mbo af. A.I. slaagt met vlag en wimpel voor de havo, maar zakt voor het mbo praktijk examen.
De uitslag van het praktijkexamen van ChatGPT is een samenwerking met het Het Zadkine Logistiek College in Rotterdam. De reactie van het Zadkine: ChatGPT4 was enorm sterk in feitenkennis, maar het uitvoeren van fysieke handelingen en het ervaren van empathie was voor de A.I. niet mogelijk. Dit is een bevestiging dat, hoewel A.I. aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, het mbo voorlopig toch nog te hoog gegrepen is.
De uitkomsten van deze examens worden gebruikt in een mede door Dentsu bedachte campagne om vakmensen te werven. De campagne wordt uitgerold in diverse media, zoals radio, online en outdoor.
Nic Huiskes, Directeur Marketing, Communicatie & Intelligence Randstad Nederland: ‘De turbulente ontwikkeling op het gebied van A.I. is een geweldige kans om om juist deze praktische beroepen, die zo onmisbaar zijn om de Nederlandse economie draaiende te houden, in de spotlight te zetten.’
Werken aan de wereld van werk
Jasper Janssen, CD, Dentsu Creative Amsterdam: ‘Met Randstad Nederland willen we de wereld van werk verbeteren en met deze campagne bouwen we verder aan dat verhaal.’
Werner Klaassen, directeur Randstad Nederland: ‘Zonder vakmanschap loopt onze arbeidsmarkt en maatschappij vast. Technologie zoals A.I. kan veel en helpt ons zeker productiever te worden. Maar het kan geen warmtepomp installeren of zonnecollectoren op daken monteren. Ook brengt het weinig verlichting in de kinderopvang en missen onze ouderen de zorg die zij nodig hebben. We moeten daarom trotser zijn op vakmensen en meer Nederlanders stimuleren een praktisch beroep te overwegen. De cijfers op de arbeidsmarkt laten zien: wie kiest voor vakmanschap heeft de toekomst.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Esther van Vliet & Steffi Boom... 05-12-2025
- Louis gaat met kerst op avontuur04-12-2025
- De Beren kiest OK als creatief partner04-12-2025
- Nieuwe campagne voor divers De Pijp04-12-2025
- Dentsu lanceert PR-propositie02-12-2025
- 113-campagne stelt de ongemakkelijke... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

