Voice search: next big thing voor jouw bedrijf?

Voice search: next big thing voor jouw bedrijf?
  • Bureaus
  • 24 jul 2018 @ 22:43
  • 27247 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MobileInnovatie

Voice search komt eraan. Althans, dat is wat ik vaak lees op marketingblogs. Deze revolutie zou in de Verenigde Staten al begonnen zijn en binnenkort de oceaan overwaaien naar ons kikkerlandje. Wordt voice search de norm of een flop?

Vind je het over vijf jaar niet meer raar als je bejaarde vader tegen de koelkast aan praten is? Of zal voice search hetzelfde lot ondergaan als Google Glass, de intelligente bril van Google die zich de laatste jaren vooral slim weet te verstoppen. In deze blog beschrijf ik de pro’s en cons, zodat jij weet of je je moet voorbereiden op een toekomst met voice search.

Allereerst de pro's. Dit zijn de redenen waarom voice search er echt aankomt.

1. Voice search is in de VS al een succes

Bij voice search denk je wellicht aan spraakopdrachten die je aan je smartphone kunt geven, maar in Amerika zijn er op dit moment al verschillende slimme speakers te koop die mensen in hun woonkamer zetten. Zo verkocht Google in het najaar van 2017 minimaal 6,73 miljoen Google Home-speakers. Hiermee is Google niet eens marktleider, want Amazon had met zijn slimme speaker Amazon Echo maar liefst een marktaandeel van 69% in december 2017.

Bij deze aantallen kunnen we al over een succes spreken. Daarnaast introduceerde ook Apple begin 2018 een eigen slimme speaker, de HomePod en ik verwacht dat ook de Google Home dit jaar in Nederland te koop zal zijn. Als deze slimme speakers in de Verenigde Staten nu al zo goed verkocht worden, dan moet voice search in Nederland ook wel een succes worden.

2. Voice search is handig

We zijn druk, druk, druk. Hoe handig is het dan niet als je via spraakbesturing je agenda bij kunt werken, boodschappen kunt doen of even bij dat leuke restaurantje kunt reserveren voor vanavond? Om de spreekwoordelijke open deur in te trappen: ja, dat is handig. Via spraakbesturing kun je allerlei zaken regelen, terwijl je je handen vrijhoudt voor andere zaken, zoals werken, koken of autorijden.

Google liet onlangs zelfs een demo zien van een digitale assistent die namens jou de kapper kan bellen om een afspraak te maken. Allerlei zaken die jou nu dus tijd kosten, kun je in de toekomst uitbesteden via voice search.

3. Voice search komt eraan, of je nou wilt of niet

Spraakbesturing kennen we nu vooral van smartphones, tablets en dus slimme speakers in de Verenigde Staten. Hiermee zal het echter niet ophouden. Ik verwacht dat Google wil dat je over tien jaar ook tegen je televisie, auto, lampen en koelkast gaat praten. Als jij dan die nieuwe 8K-televisie aanschaft, dan krijg je er voice search gratis bij. Als mensen het dan toch hebben, dan gaan ze het vanzelf wel gebruiken. Ook verwacht ik dat voice search automatisch aan zal staan en dat veel mensen te lui zullen zijn om voice search uit te zetten.

Maar wat zijn dan de tegenargumenten? Hier de redenen waarom voice search misschien toch een flop wordt.

1. Je wil niet dat big brother de hele dag met je mee kan luisteren

Een slimme speaker heeft continu zijn oren open, wachtend op jouw 'OK  Google' of 'Hey Siri'. Een slimme speaker luistert dus ook mee als je ruzie met je vriendin hebt of juist je ruzie aan het bijleggen bent. Wie kan bij deze data en hoe weet je dat je data goed beveiligd is? Zijn er achterdeurtjes in de software gebouwd, waarmee de (Amerikaanse) overheid mee kan luisteren? Mensen willen helemaal geen speaker in hun huis die de hele dag meeluistert.

2. Voice search heeft nog weinig toegevoegde waarde

We horen al twintig jaar de grote beloftes over de geweldige toekomst van domotica, maar vaak zijn deze beloftes allesbehalve praktisch en realistisch. Vind jij het handig als je koelkast zelf melk bestelt als deze bijna op is? Ik niet in ieder geval. Geldt dit ook voor voice search? Heeft voice search echt een toegevoegde waarde of is het vooral een leuke gimmick? Als je bijvoorbeeld een nieuwe televisie wilt kopen, dan is het veel handiger om achter je computer specificaties te bekijken, reviews te lezen en aanbiedingen te vergelijken. Voice search zal voor sommige zaken best handig zijn, maar voor veel andere zaken helemaal niet. Slimme speakers zullen daarom vooral eenzame speakers worden.

Komt voice search eraan of niet?

Ik verwacht dat voice search de komende jaren steeds groter gaat worden. Ik zie het wel gebeuren dat we bijvoorbeeld afspraken maken via voice search, de verkeersinformatie opvragen en opdrachten geven aan onze lampen, televisies en auto’s. Ik geloof echter niet dat voice search ons gehele zoekgedrag gaat veranderen. Voor sommige zoektochten, zoals het zoeken van een nieuwe telefoon of televisie, zal een scherm voorlopig handiger blijven.

Mijn advies is daarom om in te schatten of voor jouw diensten voice search echt handig is in de nabije toekomst. Zo denk ik dat voice search voor restaurants heel belangrijk gaat worden. Stel dat je een sushi-liefhebber bent en voor een dagje in Amsterdam bent. Dan kan ik me voorstellen dat je aan Google vraagt: 'Laat mij sushi-restaurants zien in de buurt met minimaal vier sterren.' Als jouw sushi-restaurant hiervoor kan optimaliseren, dan kan dit heel waardevol zijn.

Wat denk jij? Wordt voice search the next big thing of zal voice search hetzelfde lot ondergaan als Google Glass? Is jouw bedrijf al bezig met voice search? Ik lees het graag in de reacties.

Edon van Asseldonk, online marketeer bij beGuru

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken