[column] Commercialreview oktober: Old Amsterdam, Lidl, Kruidvat, MediaMarkt, Oranje Fonds

[column] Commercialreview oktober: Old Amsterdam, Lidl, Kruidvat, MediaMarkt, Oranje Fonds
  • Bureaus
  • 4 nov 2022 @ 07:50
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

Bij de oogst van de tvc’s in oktober 2022 zetten consumenten ook enkele kritische kanttekeningen.

De eerste commercial die deze maand opviel was de commercial van Old Amsterdam, ontworpen door DDB Unlimited. In deze commercial word je meegenomen in het historische verhaal over het ontstaan van Old Amsterdam waarin een jonge Westlandtelg op zoek is naar de smaak die hij als kleine jongen ooit geproefd had op de markt in Amsterdam.

De zoektocht leidt naar de bekroonde smaak van Old Amsterdam: pittig en toch smeuïg. De mooie beelden en de historie maken deze commercial aantrekkelijk en betrouwbaar. De kijkers in ons panel waarderen deze commercial dan ook zeker wat onder andere uit deze reactie blijkt: 'Heel goed, emotie erin, aantonen dat ze al lang bestaan en hetzelfde beproefde recept hanteren. Hele fijne reclame.'

Zeker op de factor “leuk om naar te kijken” scoort deze commercial bovengemiddeld. Ondanks dat sommige kijkers de commercial ietwat oubollig over vinden komen, is dit absoluut een sterke merkcampagne van Old Amsterdam.

De commercial van Lidl, ontworpen door Joe Public Take-Away Advertising viel op vanwege de komst van een nieuwe bewoner in de Lidl-flat. Er wordt door Lidl naar gestreefd om de bewoners van de flat een afspiegeling te laten zijn van Nederland. De nieuwe bewoner, Alex Klaasen, komt oorspronkelijk uit Drenthe en is de nieuwe gay buurman. Een loffelijk streven van Lidl om inclusief te zijn, maar in deze commercial voelt het wat onnatuurlijk en te gemaakt aan, aldus het panel. De buurman wil te duidelijk laten blijken dat hij en uit Drenthe komt en  - door het maken van een regenboog van fruit - gay is. Het voelt hierdoor gemaakt en dus niet oprecht. Als het subtieler zou zijn gebracht, dan zou het geloofwaardiger en daardoor wat minder irritant zijn geweest.

De vierde commercial is van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited die draait om het thema duurzaamheid. Het doel van deze campagne is om over te brengen dat duurzamer zeker niet duur hoeft te zijn. Er zijn al meer dan 300 producten in de Kruidvat-winkels die duurzamer zijn en nog steeds een Kruidvat prijsje hebben. Deze campagne viel ongeveer samen met het feit dat Kruidvat stopt met de verkoop van plastic wegwerptasjes. In plaats daarvan roept de winkelketen klanten op om voortaan zelf een tas mee te nemen.

Ondanks dat veel mensen de commercial kunnen waarderen, scoort deze commercial voor Kruidvat begrippen relatief laag.

Voor een aantal kijkers voelt de tv-spot te gemaakt en is hij minder humoristisch dan normaal.

In de nieuwe commercial van Oranje Fonds, ontworpen door B.R.A.I.N. Creatives, staat het maatjesprogramma van het Oranje Fonds centraal met weer een mooi praktijkvoorbeeld van maatjes, dit keer in Rotterdam. Het Oranje Fonds mobiliseert mensen zodat zij zich inzetten voor een ander, want iedereen doet ertoe. Door de website maatjes.nl verbinden ze deze mensen (maatjes) met maatjesprojecten. Deze projecten worden door lokale organisaties uitgevoerd voor mensen die op zoek naar een maatje. Ons panel waardeert deze commercials van Oranje Fonds elke keer weer en vinden het sympathieke karakter ervan sterk.

Als verbeterpunt komt bij deze commercial een aantal keren terug dat het niet helemaal duidelijk is waarvoor deze jongens maatjes zijn, en wat maatje worden precies inhoudt.

Het zou sterker kunnen door kijkers actief op te roepen om maatje te worden.

We sluiten de maand af met de commercial van MediaMarkt, ontworpen door Saatchi & Saatchi en doorvertaald in de Benelux door Wunderman Thompson. In deze campagne wordt de nieuwe slogan Let’s Go! geïntroduceerd, een activerende oproep. Hiermee heeft MediaMarkt afscheid genomen van de welbekende “Ik ben toch niet gek!” De beelden in de commercial zijn flitsend en activerend, maar overall rijst de vraag in hoeverre deze kreet nu echt past bij MediaMarkt.

Let’s Go! voelt als een te algemene oproep die veel merken zouden kunnen gebruiken.

Het geeft niets unieks weer van wat MediaMarkt is of waar het merk voor staat. MediaMarkt kan hopelijk in aankomende campagnes de slogan verduidelijken en uniek voor hun merk gaan laten werken.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken