Spreker IME Frank van Eijk: Groei influencers komt ook vanuit buikgevoel

Spreker IME Frank van Eijk: Groei influencers komt ook vanuit buikgevoel
  • Content
  • 26 aug 2019 @ 09:06
  • 13168 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Frank van Eijk is commercial director bij MeMo2, Marketing Research & Analytics Agency of the Year 2019. Hij is een van de keynotes op het komende Influencermarketing Event op 10 september. Welke trends en ontwikkelingen ziet hij vanuit zijn rol als onderzoeker?

Er is veel te doen rondom IM en vooral over betrouwbaarheid van volgers en reputatie van de influencer. Is dat iets wat jij ook terug ziet in onderzoeken?

Vooropgesteld, geloofwaardigheid van influencers en hun content spelen een doorslaggevende rol in het succes van influencermarketing. Dat is een terugkerende conclusie uit de MeMo² effectstudies. Enerzijds is dit natuurlijk een les aan de adverteerder. Geloofwaardige commerciële content krijg je als je vrijheid geeft aan de influencer, die immers zijn of haar publiek het beste kent. Maar het is zeker ook een les aan de influencer: welke keuzes maak je om betrouwbaar en geloofwaardig te zijn, vandaag en in de toekomst.

Kun jij als onderzoeker een blik in de toekomst werpen voor wat betreft IM? Is dit een trend die doorzet? Zo ja, waarom?

Alle prognoses wijzen erop dat influencermarketing de komende jaren hard zal blijven groeien. Vanuit mijn vakgebied vind ik het opmerkelijk dat de groei vooral wordt aangejaagd vanuit een onderbuikgevoel 'Wij moeten ook iets doen met influencers'. Daadwerkelijke effecten van influencermarketing blijven hierbij vaak onderbelicht, en campagnes worden veelal nog geëvalueerd op clicks en likes. Terwijl de focus zou moeten liggen op de effecten op Brand & Performance KPI's. influencermarketing is een volwassen en effectief medium, zo bevestigen de resultaten uit onze studies. Kortom, het ligt voor de hand dat de trend doorzet, en we verwachten dat er alsmaar meer nieuwe formats en toepassingen komen.

Wat zijn jouw tips voor marketeers als je praat over IM?

Tsja, in lijn met vorige punt: Stel vooraf duidelijke doelen. Op de juiste Brand of Performance KPI’s. En ga meten en leren. Influencermarketing doe je er niet bij, maar verdient dezelfde aandacht als andere media. En meer dan bij traditionele media vraagt een effectieve strategie om maatwerk, die verschilt per merk. En wat werkt voor jouw merk, dat leer je alleen door te testen.

Kun je een tipje van de sluier lichten over jouw presentatie?

MeMo² analyseerde in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit wat Social Influencermarketing succesvol maakt voor merken. Ik presenteer tijdens deze sessie 5 richtlijnen voor effectief gebruik van Social Influencermarketing. De resultaten zijn onder andere afgeleid van een groot multinationaal Brandlift onderzoeksproject onder meer dan 5.000 gebruikers van sociale media in 5 Europese landen.

Heb je zelf persoonlijk ervaring met influencers, welke en weten zij jou ook te raken? Of ben je niet snel onder de indruk?

Haha, ikzelf ben gecharmeerd van de recente samenwerking tussen Faberyayo en Vedett. Ook dat is geloofwaardige en natuurlijk vooral leuke content van iemand die zijn publiek kent en begrijpt.


Bestel hier je kaarten voor het Influencermarketing Event op 10 september.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken