[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws
- Content
- 26 jul 2021 @ 10:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikMarketingOnderzoek
- 26 jul 2021 @ 10:52
- Peter van Woensel Kooy
Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het nieuwe Digital News Report steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen.
Uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media blijkt dat de groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws in 2020 flink is gestegen. In twee jaar tijd, zo signaleert het rapport, steeg het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd van 11% naar 17%. Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen voor nieuws meegeteld worden, stijgt het aandeel potentieel betalende afnemers in 2021 door naar ruim een kwart: 26%.
Verdubbeling onder jongeren
De bereidheid om mee te betalen aan online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen, aldus het DNR. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het rapport steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen. Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar tijd verdubbeld: meer dan de helft van de jongste doelgroep (18-24 jaar) behoort tot de groep (potentieel) betalende lezers. Josefien Zwetsloot, Commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, vertelt in dit interview hoe zij aankijkt tegen de resultaten van het DNR-onderzoek en welke learnings zij meeneemt om de business te laten groeien.
(PvWK, bronnen: Commissariaat voor de Media, DNR en DPG Media, foto: Vlada Karpovich | Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- News & Domeinen
- Commercieel manager
- Josefien Zwetsloot
- test DNR
- DPG Media
- abonnee
- paywall
- online
- nieuws
- onderzoek
- onderzoek
- gratis
- mediagebruik
- betaalde content
- verdienmodel
- jongste doelgroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management