[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws

[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws
  • Content
  • 26 jul 2021 @ 10:52
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BereikMarketingOnderzoek

Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het nieuwe Digital News Report steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen.

Uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media blijkt dat de groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws in 2020 flink is gestegen. In twee jaar tijd, zo signaleert het rapport, steeg het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd van 11% naar 17%. Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen voor nieuws meegeteld worden, stijgt het aandeel potentieel betalende afnemers in 2021 door naar ruim een kwart: 26%.


Verdubbeling onder jongeren
De bereidheid om mee te betalen aan online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen, aldus het DNR. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het rapport steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen. Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar tijd verdubbeld: meer dan de helft van de jongste doelgroep (18-24 jaar) behoort tot de groep (potentieel) betalende lezers. Josefien Zwetsloot, Commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, vertelt in dit interview hoe zij aankijkt tegen de resultaten van het DNR-onderzoek en welke learnings zij meeneemt om de business te laten groeien. 

(PvWK, bronnen: Commissariaat voor de Media, DNR en DPG Media, foto: Vlada Karpovich | Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken