[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws
![[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws](/content/nieuws/2021/07/onderzoek-digital-news-report-helft-jongeren-wil-betalen-voor-online-nieuws/media-gebruik-laptop-smartphone-pexels-vlada-karpovich-nw-juist.jpg)
- Content
- 26 jul 2021 @ 10:52
- 40219 x gelezen
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikMarketingOnderzoek
- 26 jul 2021 @ 10:52
- 40219 x gelezen
- Peter van Woensel Kooy
Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het nieuwe Digital News Report steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen.
Uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media blijkt dat de groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws in 2020 flink is gestegen. In twee jaar tijd, zo signaleert het rapport, steeg het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd van 11% naar 17%. Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen voor nieuws meegeteld worden, stijgt het aandeel potentieel betalende afnemers in 2021 door naar ruim een kwart: 26%.
Verdubbeling onder jongeren
De bereidheid om mee te betalen aan online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen, aldus het DNR. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het rapport steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen. Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar tijd verdubbeld: meer dan de helft van de jongste doelgroep (18-24 jaar) behoort tot de groep (potentieel) betalende lezers. Josefien Zwetsloot, Commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, vertelt in dit interview hoe zij aankijkt tegen de resultaten van het DNR-onderzoek en welke learnings zij meeneemt om de business te laten groeien.
(PvWK, bronnen: Commissariaat voor de Media, DNR en DPG Media, foto: Vlada Karpovich | Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- verdienmodel
- jongste doelgroep
- onderzoek
- mediagebruik
- paywall
- betaalde content
- onderzoek
- abonnee
- online
- News & Domeinen
- Josefien Zwetsloot
- test DNR
- nieuws
- Commercieel manager
- gratis
- DPG Media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De Grand Prix Content Marketing is... 18-05-2022
- Petrol Industries en Jay Jay Boske... 17-05-2022
- DIY video Gamma over bouwen boomhut... 16-05-2022
- Crowdmedia start wervingscampagne... 16-05-2022
- Dossier Contentmarketing16-05-2022
- Storytel Awards voor Lale Gül, Rik... 13-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres