Content en corona: 'Bied een beetje vermaak, in welke vorm dan ook'

Content en corona: 'Bied een beetje vermaak, in welke vorm dan ook'
  • Content
  • 3 jun 2020 @ 15:55
  • 21597 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentStrategie

Met de zomer in aantocht kruipen ook de contentmarketingbureaus langzaam maar zeker uit het corona-dal. Wat staat er de komende maanden op de planning? We maken de balans op met Monique Bergers (N=Content), Erik Wiese (Blauw Gras) en Aart Lensink (LVB).

Monique Bergers is director van N=Content, de contenttak van reclamebureau N=5. Afgelopen april zou het éénjarig bestaan van N=Content groots gevierd worden, maar corona gooide roet in het eten. Bergers: 'Jammer, maar onze ambities zijn natuurlijk groter. Er liggen nog mooie plannen klaar, die we door corona even hebben moeten opschuiven. Een paar toffe projecten voor nieuwe klanten liggen nu stil. Op bestaande klanten zien we juist dat de rol van content belangrijker is geworden. Consumenten zijn op zoek naar informatie en vanuit content kun je als merk die relevantie bieden. In deze tijd zien we direct ook de waarde van het werken met een grote redactie. Zij halen elke dag inzichten op vanuit de actualiteit, die de basis vormen van onze ideeën. Niet alleen voor content, maar juist ook bureau-breed.' Deze zomer zit N=Content niet stil. 'Op dit moment werken we aan een documentaire  voor een omroep, die hopelijk binnenkort live gaat. Daarnaast breiden we onze social expertise verder uit en hoop ik dat we snel onze eerste cultural branding-workshops kunnen geven; een methode waarin we merken helpen bij het vinden van de juiste communities en hun plek in cultuur.'

Bergers is van mening dat de coronacrisis het contentmarketingvak versneld heeft geprofessionaliseerd. 'Marketeers ervaren nu echt de waarde van content in hun communicatiemix, waardoor het de juiste rol krijgt in de strategie. Maar ook de kwaliteit van de content neemt een vlucht. Juist in deze tijd is het van belang dat je relevante en onderscheidende content maakt, waar je als merk een logische rol in hebt. Anders word je direct afgestraft. Hiermee zijn ook hopelijk de makkelijke one offs, lege influencers posts en simpele vox pops van de baan. En komt er meer ruimte voor content die echt relevant is, die raakt en die iets toevoegt aan merken.'

Erik Wiese, co-founder van social contentbureau Blauw Gras in Amsterdam, zit niet in de hoek waar de klappen vallen, zegt hij. Wel vlakt de groei van zijn bureau momenteel wat af. 'We hadden twaalf vacatures openstaan, daarvan hebben we er een aantal op een lager pitje gezet. Tegelijkertijd zijn er tijdens de lockdown ook een aantal nieuwe medewerkers gestart. Daarnaast hebben we een aantal mooie coronaproof concepten gelanceerd, zoals #Daslief (in samenwerking met Joe Public, red.) en de social campagne McDriver voor McDonalds.' Ook is Blauw Gras recent toegetreden tot de Born05 Group. Wiese: 'Ondanks corona hebben we deze plannen doorgezet, waar ik natuurlijk trots op ben. Op dit moment zitten we middenin de onboarding. Hopelijk kunnen de teams elkaar deze zomer gaan ontmoeten. Ik mis de reuring en gezelligheid inmiddels wel. En de collega's met mij.'

Als Wiese om zich heen kijkt, ziet hij bureaus die het momenteel zwaar hebben. 'Bureaus die puur projecten draaien en geen andere on-going inkomstenstroom hebben, zitten in een lastige tijd. Met contentmarketing en op social media heb je een laagdrempelig entry point tot je doelgroep, dus daar kun je als merk in tijden van corona juist het verschil maken. Mijn advies: luister goed, laat zien dat je je doelgroep begrijpt en bied een beetje vermaak - in welke vorm dan ook.'

Aart Lensink, directeur van contentmarketingbureau LVB uit Amersfoort, kan inmiddels de corona-balans opmaken. 'We hebben een paar klanten gewonnen in het eerste half jaar, waaronder UWV en zijn gelukkig niets kwijtgeraakt. Wel zien we per klant een groot verschil. Veel klanten hebben vanaf medio maart tot eind april veel minder aan marketing gedaan. Het plan dat we vóór corona hadden om LVB om te vormen tot een bredere marketingcommunicatie-club gaan we gewoon uitvoeren. Met een paar maanden vertraging, dat wel. Content was, is en blijft onze basis. Maar bij LVB bouwen we merken met méér dan alleen content. We zijn sterk in de integratie van alle middelen vanuit één goed idee.'

Videocontent is op dit moment een van de belangrijke pijlers binnen LVB. Lensink: 'Een paar maanden lang hebben we minder kunnen draaien. Nu we weer los zijn, gaan we ook echt los. We draaien een paar ambitieuze documentaires. Verder willen veel klanten omzet als het ware inhalen. Dat kan eigenlijk niet. Verloren maanden blijven verloren maanden. Maar bij de ambitie spat er bij veel klanten vanaf en dat is fijn om te zien.'

In algemene zin ziet Lensink geen invloed van corona op het contentmarketingvak. 'Althans, niet op de werking van contentmarketing. Wel op de inhoud. Veel klanten hebben de coronamaanden extra veel gecommuniceerd. Het vak zelf beweegt door in dezelfde richting. Content, reclame, communicatie, social; de specialismen worden veel geïntegreerder bekeken. We werken minder vanuit silo's en dat zie ik als een positieve ontwikkeling.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken