'Merken worden steeds meer onderdeel van maatschappelijke discussie'

'Merken worden steeds meer onderdeel van maatschappelijke discussie'
  • Content
  • 9 jun 2020 @ 07:51
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Content

Hoe raakt corona ook de wereld van marketing, reclame en communicatie? In gesprek met Robbert Zantinge, directeur van ZB Communicatie & Content in Ede.

Corona heeft ons nu bijna 3 maanden in zijn greep. Hoe staat het er nu voor met ZB in termen van klanten, new business, personeel, strategie?  

‘Het was alsof iedereen tegelijkertijd z’n adem inhield. Inmiddels voel je overal weer de energie stromen om er tegenaan te gaan. Niemand knapt op van drie maanden binnen zitten. ZB is al 29 jaar een allround bureau voor communicatie en content, daar verandert niks aan. En ons specialisme om lastig bereikbare doelgroepen in beweging te krijgen, is meer dan ooit actueel. Ik verwacht een heel drukke tweede helft van het jaar.’

En ons specialisme om lastig bereikbare doelgroepen in beweging te krijgen, is meer dan ooit actueel. Ik verwacht een heel drukke tweede helft van het jaar

Wat staat er voor ZB de komende zomer op de planning?

‘Er gebeurden en gebeuren veel leuke dingen. Zo hielpen we Alliance Automotive Group Benelux midden in coronatijd om intern een naamswijziging door te voeren. En een van onze senior communicatieadviseurs is door een gemeente gevraagd om de komende maanden bij te springen. Ze interimt vanuit huis en ons kantoor, ze heeft het gemeentehuis nog niet van binnen gezien. Werkt prima. Waar we ook blij van werden was de opdracht om een toeristische social campagne uit te rollen. Daarmee gaan we lekker los deze zomer.’

 

Wat is in algemene zin de invloed van corona op het contentmarketingvak?

‘Degenen die me kennen weten dat bij mij het glas altijd half vol is. Dus zal ik hier eens heel positief op reageren? Maar ik meen het echt: ik denk dat de bureaus die blijven staan de komende jaren zullen groeien. De focus bij bedrijven komt te liggen op de key business. Directies zullen stafafdelingen niet laten groeien. Ook vanwege het feit dat 1,5 meterkantoren er anders uit gaan zien. Er zullen minder mensen per vierkante meter op kantoor kunnen werken. Wat niet echt in huis hoeft te gebeuren, wordt uitbesteed. En de uitvoering van communicatie en content is heel goed buiten de deur te organiseren.’ 

De focus bij bedrijven komt te liggen op de key business. Directies zullen stafafdelingen niet laten groeien.

Waar staat het contentmarketingvak aan het eind van dit jaar?

‘Merken zullen de komende jaren meer authentiek moeten laten zien waar ze voor staan. Ze zullen meer en meer onderdeel worden van maatschappelijke discussies. Daarin moeten contentmarketingspecialisten het voortouw nemen. Kijk naar wat er nu gebeurt in Amerika. En dan heb ik het niet alleen over de fantastische reactie van Nike en het al even mooie antwoord van Adidas. Lees ook eens terug waarom bijvoorbeeld Target het moest ontgelden. Dan lees je onder meer over rechtszaken vanwege discriminatie en kritiek op het feit dat Target forensische informatie van beveiligingscamera’s deelde met de politie. Dat heeft nu en misschien wel voor jaren een enorme invloed op hun business.’ 

 

Wat is momenteel je gemoedstoestand?

‘Het glas is halfvol.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken