Overheid stimuleert autodelen met landelijke campagne
- Content
- 30 nov 2023 @ 11:29
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 nov 2023 @ 11:29
- Michiel van Zaane
De landelijke campagne ‘Delen maakt je wereld mooier’ moet autodelen aantrekkelijker maken. In de campagne, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, worden de voordelen van autodelen belicht.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen en wethouder Energietransitie, Mobiliteit en Grondstoffen van de gemeente Den Haag Arjen Kapteijns, gaven het startsein voor de campagne ‘Delen maakt je wereld mooier’. De campagne brengt de voordelen van het gebruik van deelauto’s onder de aandacht bij mensen met een rijbewijs die wonen in stedelijke gebieden.
Tijdens de campagnelancering maakten voorbijgangers kennis met autodelen door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met mensen die al een deelauto gebruiken. Ook testten bezoekers met een deelautoquiz hun kennis. Veel mensen zijn nog niet bekend met het concept van autodelen. Volgens onderzoek van I&O staat 28% van de respondenten binnen nu en vijf jaar open voor het gebruik van een deelauto. Daarnaast geven mensen aan dat ze ervoor openstaan als autodelen beschikbaar is in hun omgeving. Het aantal deelauto’s is in 2023 gestegen met 23% tot 7.920. Van deze deelauto’s is 48 procent elektrisch.
Bereikbaar en duurzaam
Staatssecretaris Heijnen: ‘De bereikbaarheid van heel Nederland is een uitdaging. Met slimme oplossingen zoals deelauto’s zorgen we ervoor dat meer mensen een weg vinden naar een zakelijke afspraak, een familiebezoek of een dagje uit. Voor wie niet dagelijks een eigen auto nodig heeft, is een deelauto een prima oplossing, bijvoorbeeld als je grote spullen moet vervoeren. Het draagt bij aan de ambities van het kabinet om de CO2-uitstoot terug te dringen, zeker doordat een groeiend aandeel deelauto’s elektrisch is en deelauto’s zorgen voor meer ruimte op straat. Met deze campagne willen we mensen de voordelen van autodelen laten zien.’
Wethouder Kapteijns: ‘Den Haag is een groeiende stad, maar we willen dat het ook een leefbare stad blijft. Met de lancering van de campagne 'Delen maakt je wereld mooier' willen we het belang van deelmobiliteit onderstrepen en het gebruik ervan stimuleren. Het gebruik van deelmobiliteit scheelt niet alleen in de portemonnee, maar geeft de Haagse inwoner de vrijheid om gemakkelijk en flexibel te reizen. Daarnaast wordt de druk op ons wegennet verminderd, verbeteren we de luchtkwaliteit en creëren we meer ruimte voor groen.’
De campagne ‘Delen maakt je wereld mooier’ is onderdeel van de meerjaren communicatiestrategie van het ministerie ten aanzien van het onderwerp autodelen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

