COC en Nivea samen tegen pesten en uitsluiting op school

- Content
- 20 jun 2024 @ 13:19
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 jun 2024 @ 13:19
- Michiel van Zaane
Om elke school een prettige plek te maken voor iedereen, ongeacht afkomst of seksuele geaardheid, slaan COC Nederland en huidverzorgingsmerk Nivea de handen ineen. De partijen zetten in op inclusieve kinderboeken om meer begrip te kweken.
Onderzoek van Movisie toont aan dat seksuele geaardheid en afkomst de basis vormen van de meeste meldingen van discriminatie. Hetzelfde onderzoek laat zien dat discriminatie vermindert en begrip voor diversiteit groeit door empathie, inleving en het stellen van sociale normen. Wanneer kinderen situaties zien of lezen waarin inclusie en acceptatie de norm zijn, nemen zij deze sociale normen eerder over. Daarom verdiepen COC Nederland en Nivea hun samenwerking en zetten in op inclusieve kinderboeken, met als doel van elke school een veilige plek te maken voor iedereen.
Boeken
‘Het onderzoek bewijst dat het vergroten van inleving en empathie, maar ook blootstelling aan situaties waarin culturele-, etnische-, gender- en seksuele diversiteit de norm is, zorgt voor meer acceptatie en daarmee minder discriminatie’ stelt Freek Janssens, projectleider Jongeren & Onderwijs bij COC Nederland. ‘Daarom is het zo belangrijk om een divers aanbod aan kinderboeken te hebben op school, waar sociale normen centraal staan. Zo helpen we om de belevingswereld van kinderen breder in te kleuren en de weg vrij te maken voor acceptatie en respect.’
Lespakketten
Als onderdeel van het doorlopende programma dat gaat over veilig en vrij jezelf kunnen zijn op school, stelt COC Nederland pakketten beschikbaar voor basisscholen. De pakketten zijn dit najaar te bestellen en bevatten onder andere inclusieve lees- en prentenboeken. Omdat niet alle kinderen diversiteit en inclusiviteit als norm meekrijgen, vindt Nivea het belangrijk dat alle scholen hier aan mee kunnen doen. Vorig jaar deden 1850 basisscholen mee aan dit initiatief, en dit jaar is het doel om 2250 scholen te bereiken, ongeveer een derde van alle basisscholen in Nederland. De samenwerking met Nivea zorgt er mede voor dat COC Nederland deze pakketten kosteloos aan scholen kan aanbieden.
Karin de Koning, country manager Benelux bij Beiersdorf: ‘Het belangrijke werk van COC Nederland sluit haarfijn aan bij de missie van Nivea: Be Proud In Your Skin. Wanneer je leest, leer je meer van de wereld om je heen. Door te lezen over inclusie leren we de volgende generatie ruimte te maken en open te staan voor elkaar. Zo creëren we met elkaar een inclusievere samenleving.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

