Storyteller Leonard Cohen en de gevoelige snaar
- Content
- 28 okt 2015 @ 08:15
- Link
-
Henk Dilling
zelfstandig journalist/tekstschrijver
Henk Dilling - Storytelling
- 28 okt 2015 @ 08:15
- Henk Dilling
Mooie uitspraak van de Britse ‘fantasy’ schrijver Terry Pratchett: ‘People think that stories are shaped by people. In fact it's the other way round.’ Mensen worden gemaakt door verhalen. En niet andersom. Verhalen over uitdagingen, succes en mislukking, over problemen die zijn overwonnen, over bijzondere klanten, kleurrijke medewerkers. Een authentiek verhaal maakt emoties los bij de ontvanger. Daarom verdient storytelling een sleutelrol in de marketingcommunicatie.
Of het nu om een website, magazine, jubileumboek of jaarverslag gaat of om film, Twitter, Facebook en Linkedin. Emotie is herkenning. En herkenning het begin van betrokkenheid en verbondenheid. Dat werkt extern, maar ook intern. Binnen de organisatie is ‘het verhaal’ bij uitstek geschikt om het ‘wij-gevoel’ te versterken en om draagvlak voor verandering te realiseren.
Inspiratie nodig? Luister eens naar de Canadese dichter, singer-songwriter en schrijver Leonard Cohen (1934). Een storyteller in het kwadraat. Tijdens de concerten die hij een paar jaar geleden in Londen gaf opende hij met een verhaal over zijn vader, die hem op zijn zevende meenam naar het circus. Dat vond hij de jonge Cohen eigenlijk maar niks, op één moment na: wanneer het helemaal donker wordt in de circustent en aan de bezoekers wordt gevraagd een lucifer aan te steken. Cohen vraagt vervolgens aan zijn duizendkoppige publiek of ze hem een plezier willen doen door dat magische moment van vroeger te herhalen. Als de zaal een oase van lichtjes is, zet Cohen ‘Bird on the Wire’ in, ook al zo’n prachtig verhaal (van zijn tweede album Songs from a Room). De toon is gezet. De oude meester heeft de gevoelige snaar geraakt. Het verhaal als verbindende factor.
-
Henk Dilling
- Werkt bij: Henk Dilling
- Functie: zelfstandig journalist/tekstschrijver
- Website:https://www.linkedin.com/pub/henk-dilling/18/537/ab1
- Profiel »
- ontvanger
- problemen
- emoties
- uitdagingen
- storytelling
- authentiek verhaal
- sleutelrol
- mislukking
- marketingcommunicatie
- succes
- medewerkers
- verhalen
- klanten
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

