Storyteller Leonard Cohen en de gevoelige snaar
- Content
- 28 okt 2015 @ 08:15
- Link
-
Henk Dilling
zelfstandig journalist/tekstschrijver
Henk Dilling - Storytelling
- 28 okt 2015 @ 08:15
- Henk Dilling
Mooie uitspraak van de Britse ‘fantasy’ schrijver Terry Pratchett: ‘People think that stories are shaped by people. In fact it's the other way round.’ Mensen worden gemaakt door verhalen. En niet andersom. Verhalen over uitdagingen, succes en mislukking, over problemen die zijn overwonnen, over bijzondere klanten, kleurrijke medewerkers. Een authentiek verhaal maakt emoties los bij de ontvanger. Daarom verdient storytelling een sleutelrol in de marketingcommunicatie.
Of het nu om een website, magazine, jubileumboek of jaarverslag gaat of om film, Twitter, Facebook en Linkedin. Emotie is herkenning. En herkenning het begin van betrokkenheid en verbondenheid. Dat werkt extern, maar ook intern. Binnen de organisatie is ‘het verhaal’ bij uitstek geschikt om het ‘wij-gevoel’ te versterken en om draagvlak voor verandering te realiseren.
Inspiratie nodig? Luister eens naar de Canadese dichter, singer-songwriter en schrijver Leonard Cohen (1934). Een storyteller in het kwadraat. Tijdens de concerten die hij een paar jaar geleden in Londen gaf opende hij met een verhaal over zijn vader, die hem op zijn zevende meenam naar het circus. Dat vond hij de jonge Cohen eigenlijk maar niks, op één moment na: wanneer het helemaal donker wordt in de circustent en aan de bezoekers wordt gevraagd een lucifer aan te steken. Cohen vraagt vervolgens aan zijn duizendkoppige publiek of ze hem een plezier willen doen door dat magische moment van vroeger te herhalen. Als de zaal een oase van lichtjes is, zet Cohen ‘Bird on the Wire’ in, ook al zo’n prachtig verhaal (van zijn tweede album Songs from a Room). De toon is gezet. De oude meester heeft de gevoelige snaar geraakt. Het verhaal als verbindende factor.
-
Henk Dilling
- Werkt bij: Henk Dilling
- Functie: zelfstandig journalist/tekstschrijver
- Website:https://www.linkedin.com/pub/henk-dilling/18/537/ab1
- Profiel »
- succes
- emoties
- ontvanger
- problemen
- storytelling
- sleutelrol
- authentiek verhaal
- uitdagingen
- medewerkers
- mislukking
- verhalen
- klanten
- marketingcommunicatie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing