[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?

[column] Hoe schrijf je een prijswinnende case?
  • Content
  • 10 aug 2020 @ 09:01
  • 22360 x gelezen
  • Link
  • Patrick Severein
    Patrick Severein

    manager marketingcontent
    LVB
  • AwardsContent

Patrick Severein, head of content bij LVB en jurylid voor de Grand Prix Content Marketing, ziet veel misgaan bij inzendingen en deelt tips over hoe het wel moet.

Het inzenden van een case voor de GPCM20 kan tot dinsdag 8 september. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 24 november in Postillion Amsterdam.

1. Doe alsof het je werk is

Denk er niet te gemakkelijk over. Benoem een coördinator en pak het caseschrijven projectmatig aan. Inclusief taken en deadlines. Het opbouwen van de case en het goed beschrijven kost meer tijd dan je denkt. En niet iedereen kan dat, sterker nog: bijna niemand kan dat. Selecteer de beste schrijver die je in huis hebt. Als je denkt dat de stagiair het ook kan, dan ben je gezien.

2. Verleid de jury, verkoop je case.

Juryleden krijgen nogal wat inzendingen voor hun kiezen en zijn daarmee heel gevoelig voor goede kwaliteit. De jury wil enthousiast worden van je inzending. Dus verleid met mooie woorden.

3. Maak het een logisch verhaal van A-Z.

Een beetje storytelling mag. Schrijf je verhaal zó op, dat het leuk is om te lezen; een goed lopend en logisch verhaal dat gaat over je strategie, ingezette middelen en het resultaat. Natuurlijk horen hier een strategie en kpi’s (met resulaten) bij. Anders heb je geen case. Onderbouwing? Ja, graag. Want of je resultaten nu clicks, leads of nieuwe volgers zijn, zolang het aansluit bij de kpi’s en strategie wil de jury het weten.

4. Laat details en andere onbenulligheden weg.

Wees concreet, to-the-point. Een jury wil meteen begrijpen waar het over gaat zonder zich te verliezen in de details. Maak het concreet, helder en overzichtelijk.

5. Kill your darlings: niet goed genoeg? Niet inzenden.

Maak eerst een longlist en kies zorgvuldig je shortlist – maar wel met lef. Wees kritisch. Is de case rond? Klopt alles? Bij enige twijfel over de case: schrap ‘m.

6. Maak werk van de vraag: Waarom?

Als je dit in een regel kunt uitleggen plus het effect van de case, dan ga je goed.

7. Onderschat de jury niet, zij prikken meteen door een slechte strategie heen.

Juryleden zijn stuk voor stuk ervaren vakmensen die het klappen van de zweep kennen. Hou dat in je achterhoofd.

8. Het allerbelangrijkste: de resultaten.

Dat is waarvoor we op aarde zijn. Resultaten moeten terug te leiden zijn naar de strategie. Concrete cijfers, overzichtelijk gepresenteerd en in perspectief. Mocht je denken ‘het waren zo weinig leads, moet ik het noemen?’, overweeg dan het volgende voorbeeld. Als het een feit is dat je doelgroep klein is en je weinig budget had, maar toch iets heeft opgeleverd, dan is het antwoord: ja, wel degelijk interessant om te weten. De verhoudingen van inzet en resultaat moeten logisch zijn en kloppen.

9. Case zonder resultaten: niet insturen.

Dan is de hele onderbouwing van je case waardeloos. Je kunt prachtige campagnes hebben opgezet en uitgevoerd, maar als je de resultaten niet kunt aantonen heb je geen case.

10. Wees eerlijk over de resultaten. Laat je zwaktes zien.

Laag budget of veel paid ingezet? Meld het dan! Concreet zijn in je bewoordingen en geef antwoord waarom e.e.a. niet veel heeft ‘opgeleverd’.

11. Visualiseer, doe meer.

Je mag ook visuals bijleveren of een casevideo aanleveren. Denk aan de verleiding.

12. Kleine cases zijn ook cases.

Zolang de strategie klopt en de resultaten goed zijn heeft een kleine case net zoveel kans om te winnen als de grote cases.

13. Als je de case voor meerdere categorieën inzendt, tweak dan.

Niet copy-paste, maar op maat maken met de focus op de categorie. Het moet logisch zijn en passen in de categorie.

Patrick Severein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken