[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd
- Content
- 1 mrt 2021 @ 09:26
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Content
- 1 mrt 2021 @ 09:26
- Sak van den Boom
Uit een verhaal op MT/Sprout over HR na de pandemie haal ik een prikkelende zin van de HR-manager van Akzo-Nobel: ‘Als er overlegd moet worden met een nieuwe klant over hoe we gaan samenwerken, dan wordt HR daar tegenwoordig actief bij betrokken.’
Als je je fantasie de vrije loop geeft, begrijp je welke vragen komen boven drijven. Kan een medewerker bijvoorbeeld corona-vergaderen? Voor opdrachtgevers die hoofdzakelijk digitaal willen samenwerken is dat reuze belangrijk. Thuiswerken of op afstand werken kan in sommige gevallen veel stress geven omdat medewerkers te veel hooi op hun vork nemen. De zin uit MT/Sprout is er een om over na te denken bij elk bureau en elke dienstverlener die meer en meer op afstand zit. Er komen voor management nieuwe verantwoordelijkheden bovendrijven. Aan medewerkers worden in deze nieuwe tijd domweg nieuwe eisen gesteld.
Het woord co-optition viel ook op deze week. Het kwam eveneens voor in een verhaal van MT/Sprout. ‘Het is een samenwerking van cooperation en competition. Soms zijn projecten waar je als bedrijf of bureau aan wilt beginnen domweg te groot, bijvoorbeeld als het gaat om het digitaliseren van processen in combinatie met het maken van een dashboard die je a la minuut alle relevante informatie over zo’n proces verschaft. Inclusief de data en financiën. Samenwerken met een collega scheelt de helft in kosten. Bij de digitale transitie van je bedrijf kun je niet talmen. Dan kan co-optition wel eens voor een versnelling zorgen.’ (MT/Sprout)
FW kwam deze week met een verhaal over de toekomst van marketing. Ik haal daar deze alinea’s uit: ‘Over enkele jaren is de marketeer een change coach die de klant helpt op procesniveau business doelstellingen te realiseren en growth teams (door) te ontwikkelen.’ En: ‘De partijen die het meest succesvol zullen zijn, zijn de partijen zijn die (snel) samenwerkingen aangaan. In plaats van ‘het wiel zelf gaan uitvinden’ om alle kennis volledig intern te beleggen bij een persoon of team. Vanuit concrete doelstellingen die een positieve bijdrage hebben aan de langetermijn-bedrijfsdoelstellingen met vertrouwen samenwerken, zal een nieuwe dimensie krijgen de komende jaren.’
Verdiep je ook eens in Clubhouse. ‘Clubhouse is een app (met inmiddels 2 miljoen gebruikers) waarin je live gesprekken kunt voeren en luisteren. Eigenlijk is het een mix tussen een podcastplatform en een socialmedia-kanaal. De focus ligt op gesprekken. En dan niet op chatgesprekken zoals bij de meeste socialmedia-apps, maar om live ‘gesproken’ gesprekken. Zonder beeld. Dus eigenlijk heel platgeslagen: ‘groepsbellen’,’ lees ik op FW. Clubhouse bied je de mogelijkheid om een expertise te claimen en daar boeiende gesprekken over te voeren met volgers. Dit kan tot interessante leads leiden. Social content bureau Blauw Gras beschrijft Clubhouse als volgt: ‘Hoe werkt het precies? Het heeft iets weg van podcasts, want je bent voornamelijk aan het luisteren. Maar bij Clubhouse werkt het nét iets anders: hosts organiseren talks, gebruikers luisteren live naar het gesprek en kunnen interactief deelnemen. Heb je een vraag of opmerking, steek dan het ‘handje’ op en wacht tot de moderator je toelaat in het gesprek. Zo ontstaan er leerzame en waardevolle gesprekken over interessante onderwerpen.’ Op Elle.com wordt het als volgt omschreven: Gelukkig werkt Clubhouse vrij simpel. Je krijgt een uitnodiging, meldt je aan, geeft desgewenst je interessegebieden aan (de eerste vraag gaat trouwens over je religie, raar) en krijgt zo allerlei suggesties van personen om te volgen. Het platform - dat alleen geschikt is voor iPhone en overigens al een jaar bestaat - faciliteert vervolgens gesprekken tussen mensen wereldwijd in rooms: praatgroepen die een paar mensen, of één iemand, beginnen met een specifiek onderwerp, waarna andere mensen de kamer binnengaan.’ RTLNieuws.nl begint een verhaal over Clubhouse alsvolgt: ‘Meeluisteren met een live-bevalling of je idool Wesley Sneijder eindelijk kunnen vragen hoe het nou gaat tussen hem en Yolanthe. Het kan allemaal op de nieuwe social media-app Clubhouse. De app wint aan populariteit, ook in Nederland.’
Ook op de site van LVB heldere informatie over Clubhouse. ‘Corona heeft in ieder geval één positieve verandering gehad in de relatie tussen journalisten en pr-professionals. De opkomst van de digitale persconferenties is volgens een ruime meerderheid van 60% een goede zaak. Maar liefst twee derde van de journalisten (67%) vindt dat persconferenties na Covid-19 digitaal mogen blijven. Dat komt vooral door de tijdsbesparing in vergelijking met de fysieke persco’s.’ Bij dit bericht uit de nieuwsbrief van onze collega’s, trek je natuurlijk wel je wenkbrauwen op, want iedereen in ons vakgebied kan bedenken dat digitaal vergaderen het nieuwe normaal zal worden. Of die vergaderingen dan wel zo effectief zullen zijn, durf ik te betwijfelen. Bij besprekingen waarbij je tegenover elkaar aan de tafel zit, kun je zoveel beter tussen de regels door ‘lezen’ en luisteren.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

