Nieuwe award voor effectief marketingdesign legt link tussen design en business

Nieuwe award voor effectief marketingdesign legt link tussen design en business

Tom Dorresteijn, ceo van Studio Dumbar, lanceert in samenwerking met MarketingTribune de Design Accountability Awards (DAA). Tijdens het Marketing & Design Congres van 24 juni a.s. worden drie designcases bekroond waarvan het zakelijk rendement indruk maakt en aantoonbaar is. Inzenden kan tot 30 mei a.s.

Dorresteijn: ‘Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de “bibliotheek” aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards (DAA) opgezet. We willen de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.

De nominaties en winnaars worden geselecteerd door een expertjury met vertegenwoordigers uit verschillende invalshoeken, zoals ondernemerschap, marketing, communicatie, design en onderwijs. Naast de inzendingen die worden ingestuurd, zullen de juryleden ook zelf waardevolle cases scouten en uitnodigen deel te nemen.

Vijf nominaties, drie Awards
De DAA heeft een wat andere opzet dan gebruikelijk. May the best win, dat is het principe van de DAA-awards. En dan niet omdat je toevallig in een ‘dunbevolkte’ categorie zit. Nee, je gaat de strijd aan met alle andere genomineerden. Of anders gezegd: iedereen heeft evenveel kans. Wat telt is het zakelijk succes. Wat het designproject ook is, product, verpakking, communicatie, merk; elke case maakt kans de award te winnen als het zakelijk rendement indruk maakt en aantoonbaar gemaakt kan worden. Uit alle inzendingen worden de vijf sterkste cases genomineerd. Uit die vijf worden vervolgens de drie beste genomineerd. Zonder ranking.

Inzicht
Door consequent de drie beste cases te bekronen, geven de awards jaarlijks ook inzicht in de ontwikkeling van design-accountability in Nederland. De jury zal elk jaar, naast het toekennen van de awards, ook haar mening geven over de algemene kwaliteit van de inzendingen – en van de nominaties en winnaars.

Wasdom
De verwachting is dat de DAA een aantal jaren nodig heeft om tot wasdom te komen. Het inzending voor designprijzen is tenslotte eenvoudiger en minder tijdrovend dan het opbouwen van een business case voor accountability. Bureaus en opdrachtgevers moeten hier op ingesteld raken.

Cum laude
De DAA wil de strikte scheiding tussen effectiviteitsprijzen en designprijzen doorbreken. Het zakelijk rendement van de case staat voorop, dat kwalificeert een case om een award te winnen. Maar als de award-winnende case bovendien een hoge designkwaliteit heeft, krijgt de award het predikaat ‘Cum Laude’. In principe kan aan alle drie de awardwinnaars Cum Laude wordt toegekend – of aan geen enkele. 

Jury 2014

  • Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
  • Arjan van den Born (prof. dr.), Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
  • Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
  • Patrick Kuijsters,SNS Bank, director marketing & online
  • Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
  • Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner

Spelregels & criteria

  • Inschrijven staat open voor iedereen; opdrachtgever en dienstverlener: bureau, zzp-er, consortium, projectorganisatie. 
  • In principe kunnen alle soorten initiatieven worden ingediend: producten, diensten, projecten, acties etc.
  • Eigen projecten van bureaus komen alleen in aanmerking als het gaat om het daadwerkelijk op de markt brengen van producten of diensten.
  • Het product of de dienst moet op de markt geïntroduceerd zijn na 2012.

Algemeen omschreven zijn er drie hoofdregels of criteria voor het toekennen van de awards:

  1. De resultaten zijn relevant en geloofwaardig.
  2. De resultaten zijn geheel of in overwegende mate veroorzaakt door de factor design.
  3. De resultaten zijn aantoonbaar gemaakt of overtuigend aannemelijk

Om dat te bereiken, moeten de resultaten bijvoorbeeld:
- een relevante periode omvatten
- worden afgezet tegen met reële, vooraf gestelde doelstellingen
- worden vergeleken met relevante benchmarks
- worden vergeleken met trends in de markt
- worden onderbouwd op basis van onafhankelijke, betrouwbare bronnen

Het gaat dus zowel om de absolute waarde (feitelijke resultaten) als om de relatieve waarde (resultaten in vergelijking).

Nieuwe producten of diensten worden niet uitgesloten van deelname, maar hebben een wat lastige business case. De absolute resultaten kunnen sterk zijn, maar ze zijn moeilijker op waarde te schatten omdat het vaak aan ijkpunten en vergelijkingsmateriaal ontbreekt (relatieve waarde).

Inzenden
Voor het inzenden van een case zie hier alle info en de spelregels en adviezen. Zend de case samen met het inschrijfformulier onder vermelding van Design Accountability Awards naar daa<at>bbp.nl of per post naar BBP Media, t.a.v. Martine Benjamins, Postbus 276, 3440 AG Woerden. Inzenden kan tot 30 mei a.s. 

Uitreiking
De Design Accountability Awards worden uitgereikt tijdens het vijfde Marketing & Design Congres op 24 juni 2014 in het Miele Insperience Center in Vianen. Een dag over de betekenis voor uw merk van packaging, product, online aanwezigheid en corporate id. 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken