[interview] De digitale duizendpoten van Festina

[interview] De digitale duizendpoten van Festina
  • Design
  • 15 okt 2018 @ 08:48
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idDigital design

Jochem van Berne volgt oprichter en managing director Remy Harrewijn op als managing director van ‘brigital’ agency Festina Amsterdam. Tijd voor een bezoekje aan het Chateau in Amsterdam-Noord om kennis te maken.

Van Berne voelt zich als een vis in het water in de wereld van digital en branding. Het samenbrengen van deze twee disciplines noemt hij ‘brigital’. Van Berne: ‘Deze hybride aanpak is in de huidige tijdgeest essentieel. Zorgen dat een merk staat en opvalt zonder de businessdoelstellingen uit het oog te verliezen. In de wereld van nu zijn merkdenken en digitaal als een tweeling en er is geen enkele goede reden om deze tweeling uit elkaar te halen. De mogelijkheden van vandaag zijn slechts het topje van de ijsberg.’

Brigital is simpel gezegd creatief merkdenken in het digitale tijdperk; vandaar ook de verwijzing naar het Engels voor brug in de naamgeving. De brug tussen brand en digital, het verbinden van twee pilaren die vaak nog gescheiden zijn, binnen organisaties en bij bureaus. En dat is volgens Van Berne niet langer van deze tijd. ‘Wij combineren merkstrategie en digitale productontwikkeling in één proces. We brengen art directors, strategen, developers, designers en klanten bijeen. We ontwikkelen websites, campagneconcepten, verpakkingen en apps en bouwen zo uitgesproken identiteiten, voor het digitale tijdperk.’

Fun-funk-funktionality

Het mantra van Festina is simpel: fun - funk - funktionality. ‘Fun zit in onze mensen, funk in onze designs, maar beide ten dienste van de functionaliteit.’ Festina gelooft dat design en technologie de sleutels zijn om interactie tussen merken en hun publiek te creëren. Merken moeten adapteren en raken, ze moeten zich continu aanpassen aan technologische ontwikkelingen, die elkaar in een razend tempo opvolgen. ‘Wij begrijpen de verschillende levenscycli die merken doormaken en snappen de doelstellingen die bereikt moeten worden. Wij lopen niet over de geijkte paden, maar willen echt de dialoog veranderen en helpen merken te groeien en te veranderen door het merkdenken centraal te stellen in alles wat we doen. Wij helpen het digitale ecosysteem van merken te creëren en verder door te ontwikkelen van strategie tot aan digital products. Kortom, het nieuwe echte fullservice bureau.’

Werkwijze

Zowel digitale producties als het ontwikkelen van campagnes volgen in hoofdlijnen dezelfde fases: strategie, creatie en productie of development. Van Berne: ‘Dus of een klant zich nu bij ons meldt voor een nieuwe website of een merkidentiteit; in hoofdlijnen blijft het proces hetzelfde.’ In de beginfase zitten alle disciplines om tafel met de klant. Van Berne noemt dit het ‘consensusproces’. ‘Gedurende elke fase zijn er meetings waarbij alle disciplines aanwezig zijn. Dat is cruciaal voor ons. En ik geloof in spiegelen: wij met vier personen aan tafel, dan de klant ook. Of het nou de founder, innovatiemanager en/of marketeer is, het gaat mij om stakeholdermanagement: de mensen die de beslissingen nemen aan klantzijde zie ik graag allemaal bij ons aan tafel zitten. Dat kan natuurlijk ook gewoon één iemand zijn.’ Van Bernes ervaring is dat de vraag die een klant neerlegt, vaak niet de echte vraag is die ze hebben. Wil een merk een website of bedoelen ze eigenlijk dat ze awareness willen creëren? ‘Awareness lost een website alleen niet op. Dus dan ontwikkelen wij eerst een website om de online presence op orde te krijgen en daarna werken wij verder aan de awarenessdoelstelling. Dat kunnen wij dus allemaal zelf omdat we campaign development gewoon in huis hebben. Een digital bureau biedt vaak supportbundels om bugs op te lossen of het systeem te updaten. Bij ons kan de klant die uren ook gebruiken voor merkactiviteiten.’

CityHub

Een mooi voorbeeld van de brigital denkwijze is het werk dat Festina deed voor het volledig techdriven hotelconcept CityHub dat in april zijn tweede vestiging opende in Rotterdam; de eerste is gevestigd in onze hoofdstad. CityHub biedt futuristische slaapunits, een digital first lobby en een app die reizigers wegwijs maakt in de stad. Na Rotterdam is de rest van de wereld aan de beurt en Festina is vanaf het prille begin - ‘Kunnen jullie een logootje voor ons maken? - aan de start-up soon te be scale-up betrokken. Via de app zijn de hotelgasten 24/7 connected en kunnen zij contact onderhouden met een persoonlijke CityHost. In de CityHub Hangout, waar reizigers en locals elkaar ontmoeten, kan de reiziger met behulp van een persoonlijk polsbandje zelf de bar bedienen en eigenhandig inchecken. Gasten kunnen tijdens hun verblijf altijd en overal advies vragen aan de CityHosts en krijgen exclusief toegang tot de CityHub-app, een interactieve travel guide met een geïntegreerde chat, zodat gasten met elkaar kunnen connecten en nieuw gevonden plekken kunnen delen. Ook de mood lighting, alarmklok en het streamen van muziek in de Hub, zijn met de app te bedienen. CityHub biedt gasten daarnaast wifi-to-go aan: een mobiele router waarmee gasten altijd en overal kunnen checken wat er te doen is in de stad. Dit alles is ontwikkeld door of in samenwerking met Festina.

Vier jaar geleden na het verkrijgen van het patent op de slaapcapsules, meldde de start-up zich bij Festina voor een ‘logootje’, nu zijn er serieuze plannen uit te breiden naar Kopenhagen en de rest van de wereld. Van Berne lacht: ‘De backend doen ze gelukkig steeds meer zelf, want om nou 24/7 klaar te staan om een reservering te wijzigen, dat gaat zelfs ons te ver. Wij hebben inmiddels een andere rol toebedeeld gekregen en houden de flows en content in de gaten en zorgen ervoor dat alles nog klopt met het merk. Ook blijven we de techniek steeds verder doorontwikkelen om ons op de internationale uitbreiding voor te bereiden en steeds meer technische mogelijkheden aan de hotelgasten te kunnen bieden. Bijvoorbeeld een fysiek interactief board met gebruik van Google Maps. Verder verdiepen wij ons op dit moment in influencermarketing, voor ons ook nieuw, maar essentieel om op te nemen in je mediamix.’





Met behulp van een polsbandje kan de hotelgast zelf de bar bedienen en inchecken

CityHub biedt gasten wifi-to-go aan: een mobiele router waarmee gasten altijd en overal kunnen checken wat er te doen is in de stad

CV Jochem van Berne (37)

Na zijn opleiding Creatieve Communicatie aan Inholland Rotterdam deed Van Berne ervaring op bij bureaus als MediaMonks, Mangrove en Nomads. Hij was daar verantwoordelijk voor businessontwikkeling, account, strategie en operationeel management en werkte op accounts als Rolls-Royce, Heineken, Stayokay en Unilever.

Het Chateau

Een voormalige machinefabriek tegenover de Kromhouthallen in Amsterdam-Noord is door Remy Harrewijn omgetoverd tot een heus ‘Chateau’. Het creative powerhouse biedt niet alleen onderdak aan Festina Amsterdam, maar huisvest ook start-ups en tevens de eerste wijnmakerij in Amsterdam.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 17, 9 oktober 2018.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken