[jong in marketing] Lotte Bloem van Vruchtvlees

[jong in marketing] Lotte Bloem van Vruchtvlees
  • Design
  • 10 apr 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Lotte Bloem (29) werkt als marketeer bij Vruchtvlees. Zij is verantwoordelijk voor het brandmanagement en de strategie van het designgedreven digitale bureau in Den Haag: ‘Voor internationale opdrachtgevers vormt onze naam de grootste uitdaging’.

En toen wist je het? Ik word marketeer…

Na mijn studies Media & Cultuur aan de UvA en Design Cultures aan de VU, begon ik mijn carrière als redacteur leuke dingen doen, bij leukedingendoen.nl - het creatieve lab van Doornvogel. Daar groeide ik uit tot community manager voor onder meer RET en Nuon Exclusief. Vervolgens werkte ik bij Museum Boijmans Van Beuningen en ARTtube aan een millennialcommunity voor het videokanaal van de 37 Nederlandse en Belgische musea en kunstinstellingen en bracht het platform offline in het kunstprogramma op Lowlands.

 

Waarom heb je voor marketing gekozen?

Ik heb niet bewust voor marketing gekozen. Ik wil gewoon mensen blij maken en betrekken met goede verhalen. Verhalen die mensen pakken, onthouden en doorvertellen aan hun vrienden of collega’s. Toen ik begon met werken was online storytelling vrij nieuw. Ik kon bij leukedingendoen.nl pionieren en spelen met online content, branded content voor Airbnb en ANWB en video. Zo ontdekte ik dat je juist vanuit de inhoud veel resultaten bereikt en impact kunt maken. Het is een kwestie van je verhaal strategisch goed vormgeven op elk kanaal. Binnen no time was een online community een feit. Eigenlijk werd het me pas 3,5 jaar geleden - na mijn switch naar Vruchtvlees en Museum Boijmans Van Beuningen - duidelijk dat daar officieel het label marketing bij hoort.

 

Wat is de komende jaren de grootste marketinguitdaging voor Vruchtvlees?

Vruchtvlees is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Van ontwerpbureau bekend vanwege literair tijdschrift Das Magazin naar een volwaardig digital agency met complexe digitale vraagstukken voor onder meer Dutch Design Week en ANP. Inmiddels werken we ook voor internationale opdrachtgevers en dan vormt de naam Vruchtvlees de grootste uitdaging. Met de groei en internationale ontwikkelingen blijft het belangrijk om het persoonlijke en nieuwsgierige karakter waar we om bekend staan te behouden, ons te blijven inzetten als kartrekker van het nieuwe hoofdstuk in Dutch Design en internationaal aan de uitspraak en naamsbekendheid van ons bureau te sleutelen.

 

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?

Het werken bij een bureau is elke dag anders. Je werkt aan veel verschillende projecten en wordt continue geprikkeld met nieuwe inzichten en opdrachten. Dat is heel leuk, maar tegelijkertijd hou je weinig tijd over voor jezelf. Daarom heb ik wekelijks één dag vrij voor eigen projecten.

 

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?

Je bent je werk niet, maar dat lijkt soms wel zo. Iedereen om me heen is  bezig met het maken van impact en bijdragen aan een hoger doel waar zij in geloven. Maar ook wat dichtbij ze staat. Meer mensen verblijden met kunst of de wereld duurzamer maken. In hun eigen niche doen ze wat ze leuk en belangrijk vinden en daar strijden ze hard voor. Als je doet wat je leuk vindt, dan is het moeilijk te zien waar de balans zit tussen werk en privé. Het voelt logischer om dan je vrije momenten ook in dat hogere doel te investeren. Het bedrijf waar je werkt is dan echt onderdeel van je identiteit. Komen jouw waardes niet meer overeen met die van je organisatie, of gaat het je niet snel genoeg dan is het lastig loslaten.

 

Wat zijn jouw favoriete merken?

Wat ik belangrijk vind, is dat elk medium aanvullend werkt op de ander, dan ben ik al snel fan. Vooral als online en offline echt iets toevoegen op elkaar. Vaak sla ik aan op een ‘lifestyle’ en wereld die wordt opgetekend. Ik noem dat ‘story styling’; het vormgeven van je verhalen op verschillende kanalen voor concrete doelgroepen. Aesop doet dat bijvoorbeeld heel erg goed met hun verzorgingsproducten. Het merk communiceert clean en zen, zet een holistisch beeld neer en de aandacht voor design in hun fysieke winkels is jaloersmakend.

 

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?

Eigenlijk elk merk dat met story styling een totaalverhaal vormgeeft. Zo stelt het Londense contentbureau Sonder & Tell een bijzonder goede nieuwsbrief samen, die hun expertise versterkt, zonder de eigen diensten te benadrukken. Bakken & Baeck heeft een sterk staaltje employer branding, waarbij wat ze doen eigenlijk minder belangrijk wordt. Je wilt erbij horen, ook als klant. Ook Crisp weet met fotografie van de alledaagse boodschappen iets bijzonders te maken. En misschien een beetje voor de hand liggend: Oatly. Ik vind het slim boodschappen te personaliseren door interactie aan te gaan met het medium. Tot slot ben ik groot fan van de social aanpak van The Australian Ballet. Die video’s! Echt fijn stijltje, hippe muziek mét respect voor ambacht en inhoud. Maar dan wel op een hele laagdrempelige manier. Kunst en cultuur hoeven niet moeilijk te zijn, als je het maar goed presenteert vanuit de inhoud.

 

Corporate Monday of casual Friday?

Casual Friday! We sluiten bij Vruchtvlees onze vrijdagen graag af met Screenshots Fired?! Iedereen maakt in 5 minuten samenvattende screenshots van hun week. Die lopen we dan met drankjes en hapjes samen door. Grappige verhalen en leuk om te zien waar je collega’s de afgelopen week aan hebben gewerkt.

 

Wie is je marketingheld?

Lidewij Edelkoort! Ik vind het interessant hoe zij met een holistische visie de grootste merken ter wereld weet te inspireren met de laatste maatschappelijke ontwikkelingen. Ooit zag ik tijdens Dutch Design Week een presentatie van haar en toen vielen alle puzzelstukjes van mijn denk- en werkwijze in elkaar. Ik signaleer vaak al snel wat er aankomt of wat interessant lijkt te worden. Dat, in combinatie met design thinking, zorgt voor een bijzondere blik op de wereld met concrete toepassingen. Goed blijven kijken, luisteren naar je intuïtie en altijd heel veel vragen stellen, en dat met een analyse mooi verwoorden. Een mooie uitdaging, die ik graag bij Lidewij Edelkoort afkijk.

 

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Dat hangt echt af van de gesprekken. De ene keer vlinder ik in een borrel zo de hele middag door met allerlei goede gesprekken, de andere keer drink ik beleefd mijn wijntje op en knijp ik er als een ware Houdini tussenuit.

 

Positieve feedback of met gestrekt been erin?

Positieve feedback, daar heeft iedereen meer aan.

 

Wat staat er op je bucket list?

Een expositie maken, een eventreeks op poten zetten rondom de impact van design, een podcast maken/produceren en veel meer met video & styling doen. Op een groot event een talk geven over story styling en design thinking.

 

Romanticus of realist?

Een romantische realist? Ik hou van dromen, maar wel met een concreet doel. Werken binnen kaders en dan iets tofs voor elkaar krijgen is het allerleukste. Lukt altijd! Ook met de kleinste budgetten.

 

Wat is je guilty pleasure?

Dankzij de Facebook-groep Amsterdam Yard Sale, ben ik een soort personal shopper van mijn familie en vrienden geworden. Ik fiets bijna elk weekend van Amsterdam-Oost naar -West om weer een bijzonder designobject op te halen. Dagelijks toch even kijken of er iets nieuws is bijgekomen. Tussen het Yard Salen door verdwaal ik regelmatig in de niches van YouTube. Zit je plots nóg een filmpje te kijken van de tofste danschoreo's op bizarre plekken...

Dit artikel stond in MarketingTribune 06, 2020.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken