Hema meldt opnieuw stijging omzet en winst

Hema meldt opnieuw stijging omzet en winst
  • Food-en-retail
  • 24 mei 2024 @ 12:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SalesMarketing

Hema kijkt terug op een succesvol 2023: voor het derde jaar op rij boekte Hema een stijgende omzet en winst. De bruto-omzet steeg in het boekjaar 2023* met 7,4% naar 2.112 miljoen euro. Hema is genomineerd voor de SAN Adverteerder van het Jaar.

De winst voor belastingen steeg van 31,6 miljoen euro in 2022 naar 61,2 miljoen in 2023. Saskia Egas Reparaz, CEO van Hema, licht toe: 'Klanten herkennen dat Hema weer echt Hema is, ook de klanttevredenheidcijfers zijn positief en gestegen. Het behalen van deze resultaten binnen de uitdagende omstandigheden waarin we opereren, zoals lagere consumentenbestedingen en blijvende stijging van de kosten, is ook te danken aan de grote inzet van onze medewerkers en de Hema-ondernemers.'

Over de winkels
In de kernlanden van Hema (Nederland, België en Frankrijk) werden in 2023 negen nieuwe winkels geopend, waaronder de 100e winkel in België. Vorig jaar werden in Nederland bovendien 19 winkels verbouwd naar een nieuw winkelconcept, zo meldt de keten. Daarnaast investeerde Hema in 2023 in de verbetering van haar onlinekanaal zodat fysiek en online winkelen elkaar naadloos aanvullen en versterken.

'Hema investeert de winst van 2023 weer volledig in de ontwikkeling van producten, winkels (fysiek en online) en medewerkers. In 2024 verbouwt Hema circa 125 winkels naar het nieuwe winkelconcept en verwacht Hema circa 15 nieuwe winkels te openen, waarvan 10 in België en Frankrijk', aldus de CEO.

Duurzaam door ontwerp
Een belangrijk onderdeel van de koers van Hema is naar eigen zeggen het ontwikkelen van producten die mooier, praktischer en beter zijn en langer meegaan. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in producten met echt Hema design en hogere kwaliteit tegen een goede prijs. 'We ontwerpen vrijwel al onze producten zelf en laten ze speciaal voor Hema produceren. We noemen dat ‘duurzaam by design’, want startend vanuit je eigen ontwerp kun je goede ideeën ten aanzien van duurzaamheid in de hele levensloop van ontwikkeling tot en met gebruik door de consument verwerken,' zegt Saskia Egas Reparaz. 'En daarmee zorgen dat producten duurzaam en betaalbaar zijn.'

Hema blijft investeren in het verder verduurzamen van haar productieketen: 'We werken continu aan het verlagen van onze CO2-uitstoot, zorgen voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in de productieketen en we laten meer artikelen dichterbij produceren. We hebben recent een inkoopkantoor in Turkije geopend, naast de inkoopkantoren in Azië. Ons doel is om in de komende jaren Hema te transformeren van ‘een bedrijf dat duurzame dingen doet’ naar ‘een duurzaam bedrijf’.'

Vooruitblik
'De sinds 2021 ingezette koers werpt haar vruchten af en de resultaten geven ons een sterke basis voor de toekomst. Maar de omstandigheden in de retailsector blijven onverminderd uitdagend, met stijgende kosten van inkoop en arbeid, technologische vernieuwingen en de geopolitieke situatie. We blijven dus scherp op kosten en blijven investeren in onze mensen, producten en winkels en verdere groei en verduurzaming van ons bedrijf. De waardering van onze mensen, partners en klanten geven ons het vertrouwen om onze positie in de markt op weg naar ons 100-jarig bestaan in 2026 verder te verstevigen', concludeert Saskia Egas Reparaz.
(PvWK, foto: Marco Verch  / CC Null)

*Boekjaar van februari 2023 t/m januari 2024


Infographic met de resultaten

Over Hema
'Sinds 1926 streeft Hema naar een beter alledaags leven in een mooiere wereld. De producten en diensten van Hema kenmerken zich door duurzaamheid, goede kwaliteit en een typisch Nederlands ontwerp voor een scherpe prijs. Hema heeft ca. 30.000 eigen producten en diensten, meer dan 740 winkels en ruim 17.000 medewerkers (inclusief franchisevestigingen).'

(bron: Hema)

Lees ook:

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken