Baya Baya levert shampooconcentraat in strijd tegen plastic

Baya Baya levert shampooconcentraat in strijd tegen plastic
  • Design
  • 10 aug 2021 @ 09:25
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam design

Shampoo bestaat voor een groot deel uit water. Met het leveren van concentraat kan de consument zelf thuis shampoo maken en hoopt start-up Baya Baya onnodig plastic afval en het onnodig vervoer van water te vorkomen.

Vandaag introduceren Dirk Taselaar (links op de foto) en Leon Daggenvoorde (rechts op de foto) van start-up Baya Baya een nieuw shampooconcept. Het product van de jonge Nederlandse ondernemers bestaat uit een shampooconcentraat van natuurlijke ingrediënten, dat men thuis met water mixt in een bijpassende dispenser: ‘Het valt ons al jaren op hoeveel onnodig plastic er in badkamers staat en na gebruik direct weer in de prullenbak verdwijnt. Hoewel het thema duurzaamheid steeds meer leeft onder mensen, zien we nog te weinig gedragsverandering in de badkamer. Voor ons is het daarom nu het moment om met een innovatieve oplossing te komen zonder dat de consument hoeft in te leveren op comfort en kwaliteit. Vandaag gaat een internationale crowdfundactie van start.’

Shampoo bestaat voor 80% uit water

Taselaar: ‘Op individueel niveau lijkt er niet zoveel aan de hand, als je bijvoorbeeld nagaat dat iedere consument gemiddeld vijf shampooflessen per jaar verbruikt en vervolgens weggooit. Maar ga maar eens na hoe groot de plastic afvalberg wordt als je dit voor heel Nederland, Europa of zelfs de rest van de wereld berekent. En dan te weten dat shampoo voor 80 procent uit water bestaat, terwijl dat water ook uit de kraan bij mensen thuis komt. Dat is ook nog eens onnodig vervoer van water wat voor extra CO2-uitstoot zorgt.’

Designdispenser

De oprichters zijn ervan overtuigd dat consumenten bereid zijn hun gedrag te veranderen, zo lang ze maar niet het gevoel krijgen erop achteruit te gaan. Taselaar: ‘Duurzame initiatieven gaan vaak gepaard met het inleveren op luxe en gemak. Dat is zonde, want zo ga je de grote groep niet activeren om hun gedrag te veranderen. Daarom hebben wij de oplossing voor in de badkamer bedacht waarbij consumenten op geen enkele manier een stap terug hoeven te doen. Sterker nog, de consument gaat erop vooruit. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook op comfort, gemak, kwaliteit, douche-ervaring en design. Zo ontvangen de consumenten op abonnementsbasis of per losse bestelling het shampooconcentraat op de deurmat. Het concentraat meng je thuis met kraanwater in de flacon die je vervolgens in de speciaal ontworpen dispenser plaatst.’

Baya Baya: ‘Gedragsverandering via crowdfunding’

De oprichters kiezen er bewust voor om te starten met een internationale crowdfundactie. Daggenvoorde: ‘Wij geloven dat het succes van Baya Baya draait om oprechte betrokkenheid van potentiële consumenten. We willen een brede community rondom ons product bouwen en richten ons dan ook op een brede doelgroep. Van de reeds bewuste duurzame consument tot de consument die vooral geïnteresseerd is in gebruikersgemak of design. Door gebruik te maken van het grootste crowdfundplatform ter wereld kunnen wij iets teruggeven aan de mensen die ons helpen het project tot een succes te maken. Hoe hoger de betrokkenheid bij ons concept, hoe groter we het verschil kunnen maken. Vanuit deze betrokkenheid hopen we in de toekomst nog meer plastic uit de badkamer te weren, denk aan flessen voor conditioners en douchegel.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken