Nieuw lettertype voor slechtzienden: Atkinson Hyperlegible

Nieuw lettertype voor slechtzienden:  Atkinson Hyperlegible
  • Design
  • 10 aug 2021 @ 08:00
  • 26192 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idGrafisch design

In samenwerking met het New Yorkse ontwerpbureau Applied Design heeft het Braille Institute het lettertype voor slechtzienden Atkinson Hyperlegible gelanceerd. Het lettertype is vernoemd naar J. Robert Atkinson, voormalig cowboy die door een ongeluk blind werd en oprichter van het Braille Institute.

Het Atkinson Hyperlegible-lettertype van Applied Design is ontwikkeld als onderdeel van de rebranding van het Braille Institute of America.

Bron: Designweek

Voor slechtziende lezers kunnen bepaalde letters en cijfers moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn (zie headerbeeld; bron: Braille Institute). Creatief directeur Applied Design Elliott Scott tegen Designweek: ‘We leren op de ontwerpschool aardig wat over leesbaarheid, maar niet alles. Het probleem is dat moderne lettertypen vaak de leesbaarheid opofferen omdat hun tekens vrij uniform zijn. Dat is een probleem bij het ontwerpen voor mensen met een visuele beperking, omdat het doel is om ervoor te zorgen dat elke letter zo duidelijk en ondubbelzinnig mogelijk is om begrijpelijkheid en leesbaarheid te garanderen. Het proces hield in dat we moesten onderzoeken wat het eigenlijk betekent dat een lettertype leesbaar is. Veel karakters zijn aangepast, heroverwogen of zelfs omgedraaid.’

Lees hier het hele artikel op Designweek.

Atkinson Hyperlegible is gratis beschikbaar via Google Fonts en de website van het Braille Institute.

Bronnen: Designweek, Itsnicethat.com, Brailleinstitute.org

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken