[column] Verpakking

[column] Verpakking
  • Design
  • 9 okt 2018 @ 08:00
  • 4234 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Packaging

Natuurlijk gaat het primair altijd om de inhoud. Verpakking is slechts uiterlijk, glanzend papier met een strik, een dun laagje chroom, glamour zonder status. Maar we zijn nu eenmaal mensen en die kijken graag naar iets moois.

Iets aantrekkelijks, iets kleurigs, iets verrassends, iets geks, iets wat onze creativiteit prikkelt, iets wat onze zintuigen doet gloeien. Iets dat een merk extra kracht geeft. Kortom, design.

Deze editie staat er helemaal vol mee. Juist ook om te benadrukken dat design in marketing nog soms een ondergeschoven kindje is en waarom wij dat jammer vinden. Een ode aan design dus. Onlangs is de vijfde editie van het What Clients Think-onderzoek (zie ook pag. 70) gepubliceerd, waarin marketeers en andere opdrachtgevers hun mening geven over de relatie met hun designbureau. Een survey dat opmerkelijke cijfers laat zien, zoals in elk geval het positieve nieuws dat 89% van de ondervraagden aangeeft dat design een belangrijke bijdrage levert aan het succes van het merk. Anderzijds blijkt dat slechts 7% (!) van de designbureaus weet door te dringen in de bestuurskamer van dat merk.

De soms moeizame relatie tussen marketeers en designers blijkt ook uit een ander feit uit het onderzoek. 68% van de klanten - een ruime meerderheid dus – geeft aan dat pitches die gewonnen worden door designbureaus tegen de briefings ingaan. Ofwel: creatief eigenwijs levert resultaat op, getuige ook onze tongue in cheek-cover waarin we die relatie tussen marketeer en designers aanstippen.

Ik denk dat design als item bij marketeers omstreden zal blijven, zeker ook als je weet dat 70% in het onderzoek laat weten dat het effect van design heel lastig te meten is. Maar ik hoop uiteraard anders! Daarom breek ik graag een lans voor de Dutch Design Week in Eindhoven van 20-28 oktober. Een week waarin jij als marketeer heel dicht bij de designer en zijn/haar ideeën kunt komen. En waar zal blijken dat designers gaan voor inhoud én verpakking. Of zoals een van de ambassadeurs van DDW, Wendy Plomp van Dutch Invertuals, het verwoordt: ‘Er zijn nauwelijks betere momenten dan de Dutch Design Week waar marketeers zo makkelijk in contact kunnen komen met creatieve geesten en hun blik op de toekomst.’

Bovenstaande column is het editorial uit MarketingTribune 17 (9 oktober 2018) met als Coverstory Design & Dutch Design Week.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken