[column] Pretty in pin #9

[column] Pretty in pin #9
  • Design
  • 3 jan 2019 @ 11:11
  • 4413 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging

Deel 9 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

De Spar werd opgericht in 1932 en de naam is een afkorting van ‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’. Kruideniers gingen samen inkopen en reclame maken. Tot op de dag van vandaag zijn de winkeliers zelfstandig.

Het logo is door de jaren heen bijna ongewijzigd gebleven:

Het huidige logo werd in 1968 ontworpen door de beroemde Raymond Loewy. Iets van het logo is terug te vinden op sommige verpakkingen van het huismerk op de speldjes uit de jaren zestig.


In die jaren kun je nog niet spreken van een echt herkenbare stijl. De verpakkingen communiceren sec het type product. Qua design heeft dat erna een enorme vlucht genomen en zijn er tegenwoordig zelfs categorieën waar huismerken de toon zetten in plaats van de A-merken.

Dit is deel 9 uit de serie op basis van het jaren zestig speldjes-archief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd.

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken