[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!

[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
  • Design
  • 31 mrt 2023 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingAI

Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.

De AI-tools die we op dit moment tot onze beschikking hebben, bieden de mogelijkheid om snel en gemakkelijk beelden en copy te produceren, zodat marketeers zich kunnen richten op de inhoud. En het beste van alles is dat we niet eens creatieve genieën hoeven te zijn om dit te doen. We hoeven alleen maar een paar sleutelwoorden in te voeren en AI doet de rest.

Eenheidsworst?
Wees niet bang, deze tools zijn niet de toekomst van creativiteit. Als we immers allemaal dezelfde beelden produceren met behulp van dezelfde algoritmen, waar blijft dan de originaliteit en creativiteit in marketinguitingen? Laten we deze tools dus niet zien als een vervanging voor creativiteit, maar als een aanvulling. Want hoewel AI kan helpen om inhoud te produceren, kan het nooit de menselijke ervaring en emotie vervangen. Het is juist die menselijke factor die ons onderscheidt van machines en een merk uniek maakt.

Betere briefings
Het gebruik van AI en beeldgeneratie-tools biedt talloze voordelen voor marketeers en reclame-professionals.
Ten eerste bespaart het tijd: geen eindeloze vergaderingen meer om ideeën uit te wisselen en geen tijd meer verspild aan het vinden van de juiste woorden om een idee over te brengen. Met behulp van deze AI-tools kunnen we het idee duidelijk en snel overbrengen.
Ten tweede helpt AI bij het creëren van een betere briefing. We kunnen een idee beter visualiseren en de boodschap duidelijker overbrengen. Het werkt als een soort mindmap en briefing-tool waardoor we de volledige controle hebben over de boodschap die we willen overbrengen, en hoe we dit willen doen.
In plaats van dat we afhankelijk zijn van ontwerpers en creatieven om de boodschap te vertalen, kunnen we deze tools gebruiken om ideeën visueel te maken en onze visie beter te communiceren. Hierdoor kunnen we de briefing preciezer maken en zorgen dat de uiteindelijke marketinguitingen beter aansluiten bij de boodschap.

AI-tools voor marketeers
Als je nieuw bent in de wereld van AI kan het overweldigend lijken, maar maak je geen zorgen en lees hier een korte uitleg voor de ‘AI-maagden’ onder ons. Er zijn op dit moment twee AI-toepassingen die van niveau zijn voor marketeers: afbeeldingsgeneratoren en tekstgeneratie-AI.
Afbeeldingsgeneratoren zijn programma's die je een beschrijving van een afbeelding voedt en vervolgens genereert de AI deze afbeelding. Van alle beschikbare afbeeldingsgeneratoren is Dall E het meest toegankelijk, maar ook meteen de meest gelimiteerde. Stable Diffusion is daarentegen het meest flexibel, maar wel erg technisch. Begin daarom met Midjourney, omdat dit de meest gebruiksvriendelijke optie is. Het opstarten is een beetje lastig, omdat je deze tool alleen via Discord kunt gebruiken - een soort Slack voor gamers - maar het is het zeker waard. Installeer Discord, zoek op Midjourney en binnen een paar minuten kun je prachtige afbeeldingen genereren met behulp van het Imagine Commando.
Naast afbeeldingsgeneratoren is er ook tekstgeneratie-AI, en de populairste hiervan is ChatGPT. ChatGPT is geweldig in het beantwoorden van vragen en het genereren van teksten, maar het kan soms traag en niet altijd beschikbaar zijn. Daarom raad ik aan om ChatGPT Plus aan te schaffen voor 20 dollar per maand. Hierdoor is ChatGPT altijd beschikbaar, krijg je snellere reacties en heb je toegang tot de nieuwste AI-modellen, die betere antwoorden genereren. En geeft ChatGTP niet de juiste antwoorden? Vraag waarom en je krijgt duidelijke uitleg over hoe dit antwoord tot stand is gekomen.

Toekomstperspectief
Elke nieuwe technologie volgt een S-curve, zo ook kunstmatige intelligentie. Het internet begon bijvoorbeeld traag in 1993, maar kende een explosieve groei en stabiliseerde in 2001. De vraag is waar AI op dit moment staat; bovenaan de curve, dan is het een mooie extra tool die we tot onze beschikking hebben, maar staat AI nog onderaan de curve, dan zal onze wereld volledig veranderen de komende jaren. Het is dus belangrijk om de ontwikkelingen op het gebied van AI nauwlettend te blijven volgen en je bewust te zijn van de potentie en de impact ervan op je werk en dagelijks leven.
Als marketeers moeten we altijd vooruit kijken en nieuwe technologieën omarmen die ons werk gemakkelijker maken, maar onthoud ook dat we als mens nog steeds waarde hebben en dat onze eigen unieke persoonlijkheid ook ons merk uniek maakt. Wees dus niet bang om deze tools te gebruiken, maar verlies je eigen creatieve denkproces niet uit het oog, zodat we nog steeds unieke marketinguitingen produceren en onze klanten bereiken op een manier die alleen wij als marketeers kunnen.

Dit artikel is geschreven door Tijmen Mulder, Director & Co-Founder Robot Kitttens, en verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2023.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken