[Ondernemer van de Week] Maud van Alphen - brand manager Union

[Ondernemer van de Week] Maud van Alphen - brand manager Union
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2014 @ 09:13
  • 23386 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewInnovatieWinkelen

In het 22ste deel uit een serie van 100 van onze succesvolle rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Maud van Alphen van fietsmerk Union die met haar team, bestaand uit een product-ontwerper, een marketeer en twee bureaus, een nieuwe merkpositionering bepaalde voor Union. Daarvan worden de resultaten momenteel zichtbaar. Een flinke klus. En volgende week gaat de bijpassende nieuwe site live. Union, inmiddels onderdeel van Pon, is te koop bij 170 fietsenretailers in Nederland.


Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen Union doet?
Mijn naam is Maud van Alphen, ik ben 34 en mijn functie is brand manager van het oer-hollandse fietsenmerk Union. Een jaar geleden is het Union merk in bezit gekomen van de fietsengroep van Pon en heb ik de verantwoordelijkheid gekregen het merk te herlanceren op de Nederlandse markt. Dit betekent dat wij een jaar geleden slechts een merknaam in handen hadden. Nu 1 jaar later zijn we terug op de markt, met nieuwe fietsen, een nieuwe styling en branding en een nieuw team. Inmiddels is het nieuwe Union te koop bij 170 fietsenretailers in Nederland. Voor mij was het afgelopen jaar: ondernemen binnen een groot bedrijf. Het leuke daarvan is ook dat je naast het bepalen van de nieuwe strategie ook zeer operationeel met een klein team werkt aan bijvoorbeeld het ontwerpen van de fietsen, maar ook het inrichten van de winkels bij de retailers. Flink knallen maar het resultaat is er.

OK, de Union case, er is een nieuwe uitstraling, een nieuw logo, een nieuwe website, en een nieuwe uitgebreide collectie stadsfietsen. Kun je ingaan op het hoe en waarom van deze operatie en bijbehorende campagne?
Union is een historisch merk wat in 1904 opgericht is en dit jaar dus 110 jaar bestaat. Tot 1980 was Union een van de grootste fietsenmerken in Nederland. Dat merk je vandaag de dag nog altijd wanneer je op stations in de steden gaat tellen hoeveel oude Unions daar nog te vinden zijn. Natuurlijk ben ik ‘biased’, maar je ziet ze werkelijk overal als je er op gaat letten. Na 1980 is het merk echter in verval geraakt en hebben veel fietsenretailers hun samenwerking met het toenmalige Union opgezegd. Toen wij de kans kregen het merk over te nemen hebben we echter niet lang hoeven twijfelen. Een consumenten onderzoek heeft namelijk aangetoond dat Union in de top 5 bekende fietsmerken te vinden is. Daarnaast was er een zeer sterke associatie van de consument naar het Union van vroeger.
Daarom hebben wij het Union weer opgepakt en brengen het Union van vroeger, een Union dat bekend stond om sterke, degelijke, oer hollandse fietsen, weer terug, maar dan in een modern jasje. De knipoog naar het verleden kan je vinden in onze product styling. Het nieuwe balhoofd plaatje is bijvoorbeeld geïnspireerd op het oude balhoofdplaatje van vroeger. Ook hebben we recent een retro fiets gelanceerd geïnspireerd op de vele oude Unions die je nog in het straatbeeld kan zien.

Werkt Union met bureaus? Welke? Wat ging er goed en eventueel minder? Waar staat het merk anno 2014?
Gezien de extreem korte tijdslijnen die we hadden toen wij het merk hebben gekocht, hebben wij begin 2013 met een team van product ontwerper, marketeer en twee bureaus -Studio Ibizz en Super Rebel- in een intensieve 3-weekse sessie de nieuwe merk positionering bepaald. Op basis daarvan heeft Super Rebel een nieuw logo en visuele merkidentiteit ontworpen. Studio Ibizz zorgt voor doorvertaling van het concept in marketing materialen en online uitingen.
De merk positionering die we gekozen hebben refereert ook weer terug naar de no-nonsense en stevige fietsen die Union vroeger maakte. Al snel kwamen wij op de gedachte dat wij fietsen maken die straat bestendig zijn. Geen fietsen met toeters en bellen of bloemetjes, maar stoere robuuste fietsen. De styling met straatkleuren en het Union rode logo wat daar fel tegen af steekt is dan ook bewust gekozen. Krachtig en een beetje eigenwijs. Wij fotograferen de fietsen dan ook het liefst zoals ze daadwerkelijk worden gebruikt: op straat. Ons nieuwe slogan: “gemaakt voor de straat” is daar een afgeleide van.

Is de fietsmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?
Dat Nederland een fietsland is hoef ik niet uit te leggen, maar de laatste jaren zie je een trend in lifestyle stads georiënteerde fietsen. Daarbij is het aanbod van fietsenmerken -met name meer onbekende merken- enorm gestegen. Het lijkt wel of de tot nu toe erg traditionele fietsenbranche een inhaal slag aan het maken is naar hippe moderne fietsen. Het voordeel van Union is dat het een merk is dat weinig uitleg behoeft aan de klant. Het staat voor een bepaalde kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat zou als voordeel moeten werken.


Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We hebben het Union merk-gevoel weer een beetje terug kunnen brengen, zowel bij de retailer als bij de klant. We ontvangen veel leuke reacties. Mensen die spontaan iets schrijven over hun Union. Ook ben ik trots op het Union van nu. De positionering past in het huidige fietsklimaat: urban, functioneel, robuust, no nonsense en eigenwijs. Op onze fietsen zijn keuzes gemaakt die extra stevigheid en robuustheid brengen. We zijn nog druk in ontwikkeling om deze 'straatbestendigheid' nog verder door te voeren in onze collectie.

Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Naast de doorontwikkeling van onze fietsen, laten we op een leuke manieren het publiek kennis maken met het nieuwe Union met name via de social media. Op YouTube zijn een aantal filmpjes geplaatst die goed bekeken worden. Ons doel is het nieuwe Union straks weer overal tegen te komen op straat: voor ieder pandje, aan iedere brug, tegen iedere muur, op ieder station en in de ochtendspits.
 

(tekst: PvWK)
 

Dit is het tweeentwintigste interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail. Zie hieronder de voorgangers.


Maud van Alphen van fietsmerk Union


 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken