PostNL profiteert van Chinese vraag babymelkpoeder
- Food-en-retail
- 25 feb 2015 @ 13:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 25 feb 2015 @ 13:02
- Redactie Food en Retail
De omzet van PostNL steeg met twee procent naar 4,25 miljard euro, blijkt uit de net gepresenteerde jaarcijfers. Het merk boekte een nettowinst van 226 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een toename van het aantal verzonden pakketjes. De pakketpost zag een groei van bijna 9%.De verzending van het Nederlandse babymelkpoeder heeft aantoonbaar bijgedragen heeft aan dit succes. PostNL noemt in het persbericht met name 'melkpoeder naar China' als belangrijke factor voor de groei van de internationale pakketpost.
In het vierde kwartaal alleen ging het om 600.000 babymelk-verzendingen, 1,5% van het totale aantal pakjes. Daar was € 14,5 miljoen mee gemoeid, meldt vakblad Boerderij.
Melkpoeder 'op de bon'
Dat Chinezen dol zijn op Nederlands babymelkpoeder speelt al langer. Chinezen wantrouwen de kwaliteit van hun eigen binnenlandse producten als gevolg van een stroom van voedselschandalen. Volgens PostNL versturen vooral familie of vrienden in Nederland de babymelkpoeder naar China. Supermarkten en leveranciers vermoeden dat ook georganiseerde 'bendes' zich op de markt begeven. Jumbo verplichte eerder kopers van babymelkpoeder voor een minimumbedrag ook aan andere boodschappen te doen. Opmerkelijk was de plaatsing van een Nutrilon-babymelkautomaat in winkelcentrum Hoog Catharijne, pal naast een PostNL-brievenbus waaruit de pakken duidelijk niet door de gleuf passen. Danone is het moederbedrijf van Nutricia. Eerder stelde de Zwitserse concurrent van babymelkpoedermaker Nutricia, te weten Nestlé, in een grote advertentie in de Levensmiddelenkrant en gericht aan Nederlandse retailers vanwege de Chinese run op de babymelkpoeder: 'Wij hebben de babyvoeding uitgevonden en hebben nog zat.' Behalve PostNL en Danone profitereert dus ook het Zwitserse Nestlé van de toegenomen vraag en zal dit in de resultaten te zien zijn.
(bronnen: De Boerderij, Foodlog, Levensmiddelenkrant, PostNL)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Levensmiddelenkrant
- babyvoeding
- Nestlé
- Hoog Catharijne
- Zwitsers
- babymelkautomaat
- Nederland
- advertentie
- retailers
- vraag
- Foodlog
- winkelcentrum
- Nutricia
- Nutrilon
- PostNL
- Chinese run
- Nutricia
- resultaten
- De Boerderij
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers