PostNL profiteert van Chinese vraag babymelkpoeder

PostNL profiteert van Chinese vraag babymelkpoeder
  • Food-en-retail
  • 25 feb 2015 @ 13:02
  • 13897 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

De omzet van PostNL steeg met twee procent naar 4,25 miljard euro, blijkt uit de net gepresenteerde jaarcijfers. Het merk boekte een nettowinst van 226 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een toename van het aantal verzonden pakketjes. De pakketpost zag een groei van bijna 9%.De verzending van het Nederlandse babymelkpoeder heeft aantoonbaar bijgedragen heeft aan dit succes. PostNL noemt in het persbericht met name 'melkpoeder naar China' als belangrijke factor voor de groei van de internationale pakketpost.

In het vierde kwartaal alleen ging het om 600.000 babymelk-verzendingen, 1,5% van het totale aantal pakjes. Daar was € 14,5 miljoen mee gemoeid, meldt vakblad Boerderij.

Melkpoeder 'op de bon'
Dat Chinezen dol zijn op Nederlands babymelkpoeder speelt al langer. Chinezen wantrouwen de kwaliteit van hun eigen binnenlandse producten als gevolg van een stroom van voedselschandalen. Volgens PostNL versturen vooral familie of vrienden in Nederland de babymelkpoeder naar China. Supermarkten en leveranciers vermoeden dat ook georganiseerde 'bendes' zich op de markt begeven. Jumbo verplichte eerder kopers van babymelkpoeder voor een minimumbedrag ook aan andere boodschappen te doen. Opmerkelijk was de plaatsing van een Nutrilon-babymelkautomaat in winkelcentrum Hoog Catharijne, pal naast een PostNL-brievenbus waaruit de pakken duidelijk niet door de gleuf passen. Danone is het moederbedrijf van Nutricia. Eerder stelde de Zwitserse concurrent van babymelkpoedermaker Nutricia, te weten Nestlé, in een grote advertentie in de Levensmiddelenkrant en gericht aan Nederlandse retailers vanwege de Chinese run op de babymelkpoeder: 'Wij hebben de babyvoeding uitgevonden en hebben nog zat.'  Behalve PostNL en Danone profitereert dus ook het Zwitserse Nestlé van de toegenomen vraag en zal dit in de resultaten te zien zijn.
(bronnen: De Boerderij, Foodlog, Levensmiddelenkrant, PostNL)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken