[interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

[interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
  • Food-en-retail
  • 20 jan 2017 @ 00:01
  • 11955 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInnovatie

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 100 linkjes hieronder. Als nummer 101 interviewt de redactie Food&Retail Mark Vletter, oprichter en cmo van Voys. Verbetering van telecomdiensten staat hoog in zijn marketingvaandel. 'De klanttevredenheid neemt daardoor verder toe, maar de klant wordt ook steeds kritischer.'

1. Stel jezelf graag voor.

Mijn naam is Mark Vletter, trotse vader van Julian, Robin en Eise en trots man van Yvanka. Verder ben ik oprichter van Voys. Voys is een zakelijke telecomaanbieder: wij zorgen ervoor dat ondernemingen kunnen bellen. Ik hardloop te weinig, drink te veel koffie en vind het nu al te koud om te wakeboarden.

2. Ok, het zakelijk telecomaanbieder-merk Voys: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?

In 2004 is Voys ontstaan als een afstudeerproject bij TNO. We ontwikkelden daar ‘per ongeluk’ één van de eerste cloud telefooncentrales ter wereld. In 2006 zijn we ge spin-out. We merkten al vrij snel dat de telecomsector met haar lange contracten, afrekenen per seconde en slechte ondersteuning wel wat liefde kon gebruiken. Daarom zijn we op zoek gegaan naar hoe we de sector mooier en klantvriendelijker kunnen maken. Dat doen we op een open, persoonlijke en ondersteunende manier. Dat vertaalt zich bijna automatisch in afrekenen per seconde, contracten die per dag opzegbaar zijn en geweldige support. Inmiddels zijn we door meer dan 2500 bedrijven gereviewed en krijgen we gemiddeld een 9-. Daarmee hebben we de hoogste klanttevredenheid in de sector. Om andere bedrijven te inspireren organiseren we één keer per maand Voys Spraakmakend. Daar zijn inmiddels alle grote telecomspelers op bezoek geweest. We hopen dat ook zij de komende jaren de klant wat meer voorop gaan zetten. 

3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?

We hebben met de tijd verschillende bureaus gehad die ons hielpen bij het versterken van onze merkwaarden en het duidelijk communiceren waar we goed in zijn. Dat is heel belangrijk geweest bij het ontdekken van onszelf. Daarnaast zijn we nu ruim een jaar aan het oefenen met PR-bureaus. Op dit moment is dat Lewis. Hoewel we in Nederland zelf ook goed contact hebben met veel pers en media outlets, merken we dat zij met verrassende nieuwe dingen aan komen. Een PR-bureau heeft ook en vooral meerwaarde als je actief wordt in een nieuw land. Daar heb je niet de 10 jaar marktervaring en -kennis en komt een PR-bureau echt tot zijn recht.

De radiocampagnes die we in 2015 en 2016 hebben gemaakt, hebben we grotendeels zelf ingericht. We hebben hier veel van geleerd en over die ervaringen schreven we een (lang en eerlijk verhaal (lees hier, red.). De (online) marketing doen onze Spraakmakers en dat zit daarmee lekker in-house. Ook hier maken we echter met regelmaat gebruik van specialisten die ons verder helpen. 

4. Is de telecommarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?

De grote spelers hebben het lastig; ze zijn de klant al heel lang geleden uit het oog verloren, waardoor nieuwe spelers zoals Voys veel ruimte krijgen. De telecommarkt is een markt waarbinnen je moet blijven innoveren en daar zijn we gelukkig heel goed in. We blijven continu op zoek naar wat er beter kan. De klanttevredenheid neemt daardoor steeds verder toe, maar de klant wordt ook steeds kritischer. Je móet scherp blijven.

5. Jullie breiden uit naar België. Waarom België? Volgen er meer landen?

Vanwege de prachtige taal, omdat Antwerpen zo’n leuke stad is, maar ook om te kijken of ons organisatiemodel - we werken zonder managers en zonder functies - ook werkt in een land dat traditioneel meer werkt met hiërarchische organisatiestructuren. Tot nu toe gaat het heel goed. De klanten zijn erg enthousiast en we hebben hele leuke Vlaamse collega’s die zich vol overgave storten op de klant(vraag) en de uitdaging om Voys ook in België tot een groot succes te maken. 

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

We hebben jaren de grootzakelijke markt bewust niet bediend. Daar is in 2016 verandering in gekomen toen we Voys One introduceerden. Met Voys One kunnen we callcenters en organisaties met complexe telecomvraagstukken goed bedienen. Voys One groeit heel hard. De behoefte aan vernieuwing was in het MKB groot, maar in de grootzakelijke markt blijkt hij nog groter. 

7. Nog ander nieuws over het merk Voys te melden?

We hebben na 10 jaar eindelijk een mediakit en een prachtige brand bible haha. Voys is van oorsprong een club die veel nerds heeft en die zaten vaak in de inhoud en minder in het aan de wereld vertellen welke prachtige technische staaltjes we uithaalden. Daar is de afgelopen jaren echt verandering in gekomen. Technisch gezien blijven we doorontwikkelen en proberen we het leven van onze klanten steeds eenvoudiger te maken. Daarnaast zetten we ons actief in voor privacy en netneutraliteit wat één van de redenen is dat onze gesprekken binnenkort allemaal versleuteld/encrypted worden. 

Tot slot hebben we dit jaar meer dan 100x op het podium gestaan om uitleg te geven over hoe werken zonder managers werkt. Wij hebben ervaren dat wij en onze klanten gelukkiger zijn als we dit doen en dat geven we graag door. Hoe volwassener we hierin worden, hoe inhoudelijker we kunnen vertellen over de dingen die wel en niet werken. Een prachtige reis om als bedrijf te maken.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 100 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


     Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

     Telefoon in 'the cloud'

Eerste serie van 100 ondernemende hoogvliegers:

100.  [Ondernemer van de Week] ​Bénine Bijleveld - eigenaresse Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Bent u nummer 102 in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken