[interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU

[interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
  • Food-en-retail
  • 16 feb 2018 @ 00:02
  • 15517 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingZakelijk

Als nummer 121 in de successerie marketeers en ondernemers van de week interviewt de redactie Food&Retail Joseph Constanty, marketing director NIU, de nummer één ter wereld op het gebied van slimme elektrische scooters.

Voor de 120 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
'Ik ben Joseph Constanty, Director International Marketing bij NIU. Inmiddels werk ik alweer dertien jaar bij Chinese tech-startups. In NIU zag ik een merk met veel internationale potentie en hun bedrijfsfilosofie, die draait om het weer leuk maken van urban commuting, sprak mij erg aan.'

2. OK, ten eerste NIU, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit merk om draait?
'NIU werd gelanceerd in juni 2015. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot de nummer één ter wereld op het gebied van slimme elektrische scooters (inmiddels zijn er meer dan 350.000 verkocht). We zijn vertegenwoordigd in meer dan 20 verkooplanden en er staan meer dan 800 miljoen gereden kilometers gereden op de NIU-teller. Bij NIU geloven we dat slimme elektrische scooters een belangrijke rol spelen in het oplossen van het wereldwijde probleem dat veel grote steden hun verkeersstromen nauwelijks meer aankunnen. Ook willen we mensen helpen hun stad te herontdekken. Met een e-scooter zie en hoor je meer, en je komt op plekken die je anders net te ver weg vindt.'  

3. Hebben jullie ervaring in de Nederlandse scooterwereld? 
'
We hebben NIU in Nederland gelanceerd in samenwerking met onze partner PEM die meer dan twintig jaar ervaring heeft met de distributie van scooters in Nederland. Zij hebben ons onder andere geholpen met het vinden en opzetten van het juiste dealer-netwerk om NIU op de kaart te kunnen zetten, en bij de lancering van de NIU-flagshipstore in Amsterdam-centrum, de eerste in heel Europa.'

4. Is de mobiliteitsmarkt hier een ingewikkelde, licht graag toe?
'Nederland zit de komende twee jaar in een overgangsperiode als het aankomt op mobiliteit, vooral in Amsterdam. Of dit nu om fiets-, scooter- of autoverkeer gaat. Als je kijkt naar scooters, is de verwachting dat de transformatie naar elektrisch rijden eraan zit te komen, vooral als je kijkt naar het feit dat elektrisch rijden een steeds grotere rol speelt in het overheidsbeleid en dat dit steeds meer gestimuleerd wordt. De enige onvoorspelbare factor voor ons is de eventuele nieuwe wetgeving rondom scooterverkeer in Nederland, en of deze regels ertoe zullen leiden dat scooters van de fietspaden verdwijnen in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Zodra dit duidelijker wordt, is het makkelijker om te voorspellen hoe de scootermarkt er uit gaat zien.'

5. We begrepen dat jullie extra accent leggen op milieuvriendelijkheid?
'Als de hele scootermarkt zou overstappen op elektrische scooters, worden zowel problemen als lucht en geluidsvervuiling aangepakt. Het is duidelijk dat elektrisch rijden uitstoot vermindert in een stad. Een andere vorm van vervuiling die mensen vaak vergeten is geluidsvervuiling. De overgang naar elektrisch rijden, die ervoor zorgt dat al het lawaai dat scooterverkeer veroorzaakt, zorgt voor een hele andere sfeer in een stad. Sommige voetgangers hebben de kritiek dat ze elektrische voertuigen niet horen aankomen, en dat klopt. Maar uit mijn eigen ervaring na tien jaar in China - waar ze ver voorlopen op het gebied van elektrisch rijden - kan ik zeggen dat het went en dat je je aanpast. Ik kijk altijd allebei de kanten op als ik de straat oversteek, en weet dat een scooter met een snelheid tot wel 45 km/h kan aankomen.'

6. Zijn er nog reclamebureaus bij de lancering betrokken? Wie? Helpt je eigen communicatie-ervaring?
'Onze betaalde reclamecampagnes worden door het NIU-team opgezet. In Nederland werken we nauw samen met Lewis op het gebied van PR. Het is voor ons heel belangrijk om meer naamsbekendheid te krijgen in de media, maar ook dat er ongezouten reviews en ervaringen met NIU-scooter worden gedeeld. Zodra consumenten van een merk of product horen, doen ze altijd onderzoek, ook als het gaat om het kopen van een scooter. Door media-aandacht te generen en ervoor te zorgen dat experts feedback op ons product hebben gegeven, kunnen Nederlandse consumenten een geïnformeerde en juiste keuze maken.' 

7. Klopt het dat Vespa nog steeds het coolste scootermerk is in Nederland?
'Vespa heeft zich in de afgelopen 70 jaar weten te vestigen als een zeer sterk merk. Soms moet je om een industrie te kunnen veranderen, ernaar kijken door een andere lens. Dit proberen we bij NIU te doen. Om eerlijk te zijn ben ik enthousiast over het vooruitzicht dat Vespa een elektrische scooter zal lanceren. Waarom? Momenteel moeten we mensen overtuigen van het feit dat elektrische scooters een haalbare en betrouwbare manier van transport bieden in steden. Hoe eerder mensen zich ervan bewust worden dat er elektrische scooters bestaan van goede kwaliteit, hoe beter. Het is aan de consumenten om vervolgens te beslissen welke e-scooter past bij hun levensstijl, budget en instelling.'

8. Klopt het dat jullie eerste Europese flagshipstore in de Amsterdamse Van Baerlestraat staat? Waarom deze locatie? Wat kun je er verwachten?
'Ironisch genoeg was het vroeger een Vespa-winkel. Misschien veranderen de tijden. We hebben deze locatie in goed overleg met PEM gekozen. We vinden het belangrijk dat al onze flagshipstores gevestigd zijn op bijzondere locaties in het hart van een centrum en daar hebben we de locatie van onze Nederlandse flagshipstore op uitgezocht. De winkel op de Van Baerlestraat zit om de hoek bij het Van Gogh museum en het Rijksmuseum, wat het een fantastische locatie maakt. Daarnaast loopt deze buurt voorop als het gaat om vervoer. We denken dan ook dat veel van de early adapters die overstappen op een elektrische scooter in deze omgeving wonen. Ook hebben we voor deze locatie gekozen om ons dealernetwerk in Nederland (momenteel 80 premium stores, red.) te ondersteunen en het signaal af te geven dat NIU in Nederland voor de lange termijn groei gaat. Deze flagshipstore helpt hopelijk ook bij het verhogen van de naamsbekendheid in Nederland, wat weer zal leiden tot meer verkoop van NIU-scooters bij onze dealers.'

9. Zijn er al resultaten van NIU Nederland bekend waar jullie erg blij mee & trots op zijn? Wil je die delen?!
'Sinds onze verkoopstart 2,5 maanden geleden (middenin het laagseizoen vanwege de winter), rijden er inmiddels al meer dan 150 scooters rond in Nederland. Dit is meer dan het dubbele van onze initiële verwachtingen van deze periode. We hebben altijd hoge verwachtingen gehad van de Nederlandse markt, en deze cijfers zijn veelbelovend voor een stijgende lijn in 2018.'

10. Hoe gaan jullie verder?
'In Nederland verwachten en hopen we steeds meer NIU-scooters op straat te gaan zien in de grote steden, vooral nu de lente er weer aan komt. Ook zullen we de komende tijd veel demonstraties en lokale events opzetten in de Van Baerlestraat. In Europa verwacht ik dat we onze nummer één positie van de meest verkochte e-scooters onder consumenten zullen behouden in focusmarkten als Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje. Binnenkort vindt ook de lancering van de nieuwe NIU-app en een nieuwe serie scooters, de U-serie, plaats. Verder gaan we dit jaar aan de slag verschillende scootersharing-programma’s in Europa, bijvoorbeeld in Parijs, Barcelona, Wenen en Madrid. En wie weet wat de rest van dit jaar aan samenwerkingen nog meer zal brengen.'


tekst: Peter van Woensel Kooy 

Check hier de site van NIU.  

Voor de 120 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.



     Joseph Constanty, Director International Marketing bij NIU

     
 Impressie van het NIU-portfolio, foto helemaal boven: NIU N-series mat zwart

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen

119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit

118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl

117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS

116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver

115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - algemeen directeur Van Boxtel hoorwinkels

114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster

113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar

112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

 


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken