[interview Marketeer 126] Renée Cohen - Stromma Nederland

[interview Marketeer 126] Renée Cohen - Stromma Nederland
  • Food-en-retail
  • 24 aug 2018 @ 00:01
  • 29929 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketingSales

Als nummer 126 in deze langlopende successerie, spreekt de redactie van platform Food&Retail met Renée Cohen, commercieel directeur van Stromma Nederland, voorheen bekend als Canal Company en nu in Zweedse handen. 'Toerisme heeft me altijd aangetrokken.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
'Met ruim 27 jaar ervaring in hotel sales & marketing, mag ik mijzelf gerust een specialist in dit vak noemen. Ik ben ooit begonnen als Sales Manager bij Golden Tulp Barbizon Palace en onder andere functies als Director of Sales & Marketing van het Renaissance Amsterdam Hotel, Director of Sales NH Hotels Benelux, Director of Destination Sales bij NBTC, Commercial Director bij Accor Hotels Nederland en VP Sales & Marketing bij Interstate Hotels Europe, leidde tot het starten van "Sharc" (Strategisch Hotel Advies Renée Cohen, red.). Een adviesbureau dat als doel heeft kennis over de vele facetten van hotelcommercie te delen en organisaties hierbij te ondersteunen. Toerisme heeft me altijd aangetrokken. Zo ben ik MICE-verantwoordelijk bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen geweest.'

2. OK, het merk Stromma: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar het merk Stromma om draait? Waar komt de naam vandaan?
'Toeristisch bedrijf Stromma Nederland (voorheen Canal Company, red.) is sinds 2016 onderdeel van de Zweedse Stromma Group (Strömma Turism & Sjöfart). Als onderdeel van deze groep, is Stromma Nederland al meer dan 200 jaar actief in scheepvaart en toerisme. Met een lange historie in Amsterdam, die start met Rederij Bergmann en Meijer’s Rondvaarten (jaren’ 20), groeide Stromma Nederland uit van de oudste en grootste rederij van Amsterdam tot internationaal toeristisch bedrijf. Stromma Nederland voert de merken ‘Canal Tours Amsterdam,’ ‘Canal Tours Utrecht’, ‘Hop on-Hop off’, ‘Amsterdam Excursions’ en ‘Amsterdam Pass’ met distributiekanaal Stromma.com. Het bedrijf ontvangt jaarlijks anderhalf miljoen gasten op 32 rondvaartboten, een passagiersschip op het IJ, veertien sloepen, een salonboot, honderd waterfietsen en binnenkort ook bussen.

Daarnaast ontwikkelt Stromma Nederland producten en activiteiten die bezoekers van Amsterdam ook delen buiten het stadshart laten zien, zoals de A’dam LookOut: het observatiedek op de A’dam Toren waar het afgelopen jaar 530.000 gasten Amsterdam vanuit de hoogte hebben ervaren. Zo’n 40% van de bezoekers schommelt over the edge van de uitkijktoren, op een huiveringwekkende hoogte van bijna 100 meter boven de grond. Stromma Group is actief in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en Nederland. De naam verwijst naar strömma, het Zweedse woord voor stroom. De groep heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, wat goed past bij Stromma Nederland dat over het Gouden Green Key certificaat beschikt. De belasting voor het milieu wordt waar mogelijk verder beperkt door het toenemende gebruik van elektriciteit ter vervanging van de huidige aardgas en hybride diesel-elektro motoren.

3. Hoe kun je Stromma vinden?
'Stromma Nederland heeft dertien shops in Amsterdam en één in Utrecht. Online zijn wij te vinden via www.stromma.nl en onze social media kanalen: www.facebook.com/StrommaNL en LinkedIn. Stromma Group is actief in veertien steden in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en Nederland.'

4. Werkt Stromma voor haar positionering en marketingcampagnes samen met reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over de marcom aanpak?
'Vorig jaar vond er een re-branding plaats: Canal Company werd Stromma Nederland met bijbehorende productmerken Canal Tours Amsterdam, Canal Tours Utrecht, Hop on-Hop off en Amsterdam Excursions en sinds kort ook Amsterdam Pass. Om ons productmerk Canal Tours Amsterdam te laden, hebben wij het afgelopen jaar twee evenementen neergezet: een rondvaart met Danny de Munk en de Ballenbakboot. Deze evenementen hebben veel media aandacht opgeleverd. Wij werken op projectbasis samen met een PR bureau. Zo hebben wij voor de rondvaart met Danny de Munk samengewerkt met een PR bureau.'  

5. Je bent net benoemd. Gefeliciteerd! Wat zijn je voornemens met het merk, of wat is je opdracht?
'Dank je wel! Ik stap vol enthousiasme aan boord van Stromma Nederland. Als commercieel directeur word ik verantwoordelijk voor de positionering en verdere ontwikkeling van Stromma Nederland als toeristisch bedrijf. Ik zal mij de komende tijd richten op het verbreden van het productaanbod en het versterken van de samenwerking met diverse stakeholders in de groeiende Amsterdamse toeristische markt. Daarnaast woon ik in Amsterdam en wil ik graag bijdragen aan een betere balans tussen bewoner en bezoeker.'

6. Is de markt voor toerisme in de hoofdstad -jullie specialisme- een ingewikkelde? Merk je bijvoorbeeld iets van de perikelen bij Amsterdam Marketing, zijn er te veel toeristen, hoe ga je hiermee om?  
'Als toeristisch bedrijf bieden wij rondvaarten op het water, maar ook borrels & diners aan boord, event & congres transfers en zakelijk arrangementen. Een deel van onze gasten is dan ook de bezoeker van Amsterdam, maar middels onze B2B tak scharen wij onder onze gasten ook: Amsterdammers, Amsterdamse bedrijven, hotels, multinationals gevestigd in Amsterdam en tour operators. Wij werken al jaren samen met Amsterdam Marketing, onlangs is deze samenwerking opnieuw bekrachtigd en hebben wij een nieuwe overeenkomst getekend. Wij verbinden met een gezamenlijk netwerk Amsterdamse bedrijven en culturele instellingen, de bezoekers en de bewoners van de Metropool Amsterdam met elkaar.' 

7. En wat zien jullie als belangrijke toeristische trends in Nederland?
'Duurzaamheid wordt ook in het toerisme steeds belangrijker. Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel. Wij beschikken sinds 2012 over de Gouden Green Key: het internationale keurmerk voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wij richten ons al jaren op het elektrificeren van onze vloot. Zo zijn al onze sloepen elektrisch en een aantal van onze rondvaartboten en eventschepen. Wij vervangen de huidige aardgas en hybride diesel-elektro motoren door volledig elektrische aandrijving. Op termijn zal onze vloot volledig elektrisch zijn. Komende lanceren wij de Hop on-Hop off Bus, waarvan twee bussen volledig elektrisch zijn. We zijn hiermee de eerste in Nederland die met elektrische dubbeldecks toeristenbussen gaan rijden. Deze bussen zijn CO2 uitstoot-vrij, produceren geen stikstofoxiden en fijnstof en zijn geruisloos. Op termijn worden ook de overige bussen geëlektrificeerd.'

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
'Wij richten ons de komende tijd op de doorontwikkeling van het productaanbod, waaronder het nieuwe product Amsterdam Pass. Met deze pas faciliteren wij als Host of Amsterdam een totaalpakket van toeristische activiteiten, waaronder producten van Canal Tours Amsterdam, Hop on-Hop off en musea en attracties. Door onze handen ineen te slaan met partners in de stad, bieden wij de ultieme Amsterdamervaring en wordt het keuzeproces van onze gasten vergemakkelijkt. Naast de Amsterdam Pass ligt de focus de komende tijd op de nieuwe Hop on-Hop off busservice. De route van de Hop on-Hop off Bus ligt om het centrum heen, waarmee wij onze gasten ook stadsdelen buiten het centrum laten zien.' 

Tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over Stromma en de rondvaarten, klik hier

Voor de 125 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


     Renée Cohen, commercieel directeur van Stromma Nederland

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken