McDonald's schat vooraf in wat je gaat bestellen
- Food-en-retail
- 21 nov 2019 @ 10:56
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ActivatieKlant
- 21 nov 2019 @ 10:56
- Hugo Schrameyer
McDonald’s houdt een experiment waarmee met behulp van artificial intelligence wordt ingeschat wat de klant gaat bestellen. Deze proef speelt zich af bij verschillende Amerikaanse drive thru-locaties.
De fastfoodketen heeft een reputatie hoog te houden als het aankomt op het versimpelen van het bestelproces. Ook dit nieuwe experiment is daar een prachtig staaltje van. Op basis van AI-technologie wordt gebruik gemaakt van nummerbordherkenning. Toestemming van de klant is inderdaad noodzakelijk, maar zodra de automobilist de strook oprijdt van een drive thru, wordt er met behulp van het nummerbord een link gelegd met de bestelhistorie van de klant. Zo kan het fastfoodrestaurant alvast anticiperen op mogelijke bestelwensen. Bovendien worden die aangevuld met productsuggesties.
Weersomstandigheden
Dit is niet de eerste keer dat McDonald’s sleutelt aan zijn bestelproces bij drive thru-locaties. Zo maken verschillende vestigingen, net zoals traditionele McDonald’s-restaurants, gebruik van bestelkiosken, waarbij bovendien specifiek rekening wordt gehouden met productsuggesties op basis van weersomstandigheden, wachttijden en populariteit van producten. Wanneer het warm is, worden er dus andere productsuggesties gepresenteerd dan tijdens koude dagen. Deze suggesties op basis van algoritmes heeft een dusdanig positief effect op de afname dat is besloten om deze eerste kennismaking verder uit te rollen.
Betere klantervaring
Technologie om een betere klantervaring te bieden (en volgens sommigen om personeelskosten te drukken) is voor McDonald’s uitgegroeid tot een belangrijke speerpunt in de concurrentie met overige fast food-concurrenten. Fast food was ooit hip & happening, maar die reputatie staat de laatste jaren toch behoorlijk onder druk. Dat heeft te maken met de toenemende aandacht voor gezondheid, maar bijvoorbeeld ook door de populariteit van food trucks.
Investeringsoperatie
Juni vorig jaar kondigde McDonald’s een wereldwijde investeringsoperatie aan van maar liefst $6 miljard. Zo ontstond het scenario om 1.000 winkels per kwartaal te actualiseren. Mobiel betalen, nieuwe afhaalmogelijkheden en digital signage-oplossingen zouden voortaan de nieuwe standaard worden. In Nederland is daar nog geen ervaring mee, maar in verschillende landen kun je inmiddels via de McDonald’s-App op afstand een bestelling plaatsen en betalen. De app houdt bij wanneer de klant in de buurt komt, zodat de bestelling precies op tijd klaar is.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing