McDonald's schat vooraf in wat je gaat bestellen
- Food-en-retail
- 21 nov 2019 @ 10:56
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ActivatieKlant
- 21 nov 2019 @ 10:56
- Hugo Schrameyer
McDonald’s houdt een experiment waarmee met behulp van artificial intelligence wordt ingeschat wat de klant gaat bestellen. Deze proef speelt zich af bij verschillende Amerikaanse drive thru-locaties.
De fastfoodketen heeft een reputatie hoog te houden als het aankomt op het versimpelen van het bestelproces. Ook dit nieuwe experiment is daar een prachtig staaltje van. Op basis van AI-technologie wordt gebruik gemaakt van nummerbordherkenning. Toestemming van de klant is inderdaad noodzakelijk, maar zodra de automobilist de strook oprijdt van een drive thru, wordt er met behulp van het nummerbord een link gelegd met de bestelhistorie van de klant. Zo kan het fastfoodrestaurant alvast anticiperen op mogelijke bestelwensen. Bovendien worden die aangevuld met productsuggesties.
Weersomstandigheden
Dit is niet de eerste keer dat McDonald’s sleutelt aan zijn bestelproces bij drive thru-locaties. Zo maken verschillende vestigingen, net zoals traditionele McDonald’s-restaurants, gebruik van bestelkiosken, waarbij bovendien specifiek rekening wordt gehouden met productsuggesties op basis van weersomstandigheden, wachttijden en populariteit van producten. Wanneer het warm is, worden er dus andere productsuggesties gepresenteerd dan tijdens koude dagen. Deze suggesties op basis van algoritmes heeft een dusdanig positief effect op de afname dat is besloten om deze eerste kennismaking verder uit te rollen.
Betere klantervaring
Technologie om een betere klantervaring te bieden (en volgens sommigen om personeelskosten te drukken) is voor McDonald’s uitgegroeid tot een belangrijke speerpunt in de concurrentie met overige fast food-concurrenten. Fast food was ooit hip & happening, maar die reputatie staat de laatste jaren toch behoorlijk onder druk. Dat heeft te maken met de toenemende aandacht voor gezondheid, maar bijvoorbeeld ook door de populariteit van food trucks.
Investeringsoperatie
Juni vorig jaar kondigde McDonald’s een wereldwijde investeringsoperatie aan van maar liefst $6 miljard. Zo ontstond het scenario om 1.000 winkels per kwartaal te actualiseren. Mobiel betalen, nieuwe afhaalmogelijkheden en digital signage-oplossingen zouden voortaan de nieuwe standaard worden. In Nederland is daar nog geen ervaring mee, maar in verschillende landen kun je inmiddels via de McDonald’s-App op afstand een bestelling plaatsen en betalen. De app houdt bij wanneer de klant in de buurt komt, zodat de bestelling precies op tijd klaar is.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes