Lanen vertelt verhaal achter vis met MSC keurmerk
- Food-en-retail
- 25 aug 2020 @ 08:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 25 aug 2020 @ 08:51
- Peter van Woensel Kooy
Met het MSC keurmerk weet je dat de vis die jou beloofd is, de vis is die jou beloofd is. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne over traceerbaarheid van Marine Stewardship Council (MSC).
Hiervoor sloeg MSC de handen ineen met Pepijn ‘Faberyayo’ Lanen, bekend van de Jeugd van Tegenwoordig en als solo-artiest en taalkunstenaar, alsmede campagnebureau Food Cabinet. De campagnevideo is vanaf nu te zien op social media, op NPO start en hieronder.
Traceerbare vis voor gezonde oceanen
Het traceren van vis is enorm belangrijk voor het behoud van de visbestanden en gezonde oceanen, en één van de belangrijkste pijlers van het MSC duurzaamheidslabel. Omdat de consument wel vaak weet dat het keurmerk staat voor duurzame vis, maar niet wat daar achter zit, vroeg MSC aan Food Cabinet een campagne te ontwikkelen. In een animatievideo vertelt Pepijn Lanen welke weg een kabeljauw aflegt van boot tot bord.
Een technisch verhaal toegankelijk maken
Kevin Corcoran, creatief directeur bij Food Cabinet, vertelt: 'Traceerbaarheid is super belangrijk: het is dé manier om te achterhalen of de vis die jij koopt wel echt de vis is die jou beloofd is. Het is alleen een heel technisch verhaal. Met deze campagne willen we consumenten de waarde van het traceren van vis laten zien. We hebben met Pepijn Lanen samengewerkt om het verhaal op een toegankelijke manier op papier te krijgen. Pepijn heeft het verhaal ook ingesproken voor de video. Vervolgens maakten we samen met Merel en Rens het verhaal visueel. Zo maakten we op een frivole en luchtige manier een complex verhaal behapbaar.'
Astrid Kösters, communicatiemanager bij MSC: 'Vaak weten consumenten dat ze duurzaam gevangen vis kopen als ons label op de verpakking staat. Maar hoe weet je nou zeker dat het echt van een gecontroleerde visser komt? Een van de krachten van het MSC programma is dat hele ketens, overal ter wereld, meedoen en door onafhankelijke auditors worden gecontroleerd.'
Voordat een vis in de winkel ligt is het door verschillende handen gegaan. 'Handen van experts die zich inzetten voor duurzame visserij en het behoud van de oceanen. Consumenten hebben een goed beeld van het werk dat de vissers doen, maar de mensen die hierna met de vis aan de slag gaan verdienen het om goed in beeld te worden gebracht', vertelt Kösters: 'We zijn heel blij met de interpretatie die Food Cabinet samen met Pepijn, Merel en Rens voor ons hebben gemaakt. Ja toch?'
Zie de video hieronder.
(PvWK)
Credits
Auteur verhaal en voice over: Pepijn Lanen
Illustraties: Merel Corduwener
Animatie: Rens Wegerif
Sounddesign: Peter Horwitz
Over MSC
'Marine Stewardship Council is een internationale non-profitorganisatie die is opgericht om de visserij te verduurzamen. Het MSC keurmerk staat garant voor 3 uitgangspunten: het tegengaan van overbevissing, bescherming van ecosystemen bij de vangst en traceerbaarheid van de gevangen vis. Samen met visserijen, wetenschappers, bedrijven en natuurorganisaties zet MSC zich in voor het duurzaam bevissen van oceanen en voor het aanbod van een ruime sortering vis, schaal- en schelpdieren met MSC keurmerk aan de consument.'
(bron: MSC)
Over Food Cabinet
'Food Cabinet is hét campagnebureau dat werkt aan een voedselsysteem met toekomst. Met (online) campagnes, activaties, evenementen en programma’s maakt het gezond, duurzaam en eerlijk eten tot de norm. Het bureau zet hiermee in op gedrags- en cultuurverandering op de lange termijn. Met een team van strategen en creatieven werkt Food Cabinet voor overheid, (branche)organisaties, NGO’s en merken met een missie. Meer info op: www.foodcabinet.nl.'
(bron: FC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- keurmerk
- De Jeugd
- marketing
- verantwoord
- vis
- Faberyayo
- gedicht
- food
- Lanen
- Food Cabinet
- MSC
- duurzaam
- Pepijn
- bureau
- pagne
- boodschap
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Crisp versnelt groei en breidt uit naar foodservice
- Jeremy Clarkson schittert in verboden bierreclame Hawkstone
- Van bloem tot bloeiende business
- Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18...
- 12 nieuwe restaurants in de Michelingids Nederland
- Britse Compass Group neemt foodservicemerk Vermaat over
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Primark biedt veilige kleedruimte... 30-07-2025
- Primark introduceert mannequin die... 29-07-2025
- Viper en Sjaak trekken afhakers naar... 28-07-2025
- KitKat steekt iconische break in een... 28-07-2025
- Britse Compass Group neemt... 25-07-2025
- 12 nieuwe restaurants in de... 25-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers