[interview] Marketeer bepleit tweestromenland tijdens en na pandemie

[interview] Marketeer bepleit tweestromenland tijdens en na pandemie
  • Food-en-retail
  • 19 aug 2020 @ 08:30
  • 15167 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Marketeer Alfred Griffioen bedacht een nuchtere en verrassende oplossing voor het leven tijdens en na de pandemie. De infographic ging viraal, dus MarketingTribune spoorde de maker op en stelde hem zeven vragen.

Alfred Griffioen is opgeleid als werktuigbouwkundige en sinds 1998 actief in marketing- en salesfuncties. Tussen 2004 en 2006 deed hij zijn Nima B en C en schreef drie boeken, waarvan het tweede een echt marketingboek is: De Strategieversnelling. Dat gaat over het ‘Senseo-effect’ en behandelt verdienmodellen voor samenwerkingen. Hij startte zijn carrière bij KPN en werkte kort als strategieconsultant. Sinds 2008 adviseert hij zelfstandig op het gebied van samenwerkingen en partnerships. ‘Daar zijn twee marketingformules uit gekomen. Met de Coöperatie Expert zijn we met een groep van tien specialisten marktleider in het oprichten van coöperaties in Nederland. Alliance Experts is een netwerk van ervaren business development-specialisten in meer dan 30 landen. Deze formule helpt bedrijven met het uitbreiden en managen van hun export distributiekanalen’, vertelt hij.

U ontwierp een mogelijke oplossing om om te gaan met de pandemie. Waar kwam dit idee vandaan?

‘Ik verbaasde mij vooral over de angst die er continue in de media gezaaid werd over het coronavirus. Zelfs nadat we er meer over wisten, kreeg je vooral mannen in witte pakken te zien en hoorde je alleen maar over tekorten op de IC’s. Maar je hoorde hier nooit de details bij, namelijk dat het vooral ouderen betreft of mensen die al ziek zijn. Jaap van Dissel van het RIVM gaf op een gegeven moment aan dat als we geen lockdown hadden gehad, er dan 25.000 mensen naar de IC hadden gemoeten. Maar de lockdown kost ons alleen al via de overheid ruim 92 miljard. Dat is vier miljoen euro per voorkomen IC-opname. Leg dat maar eens uit aan iemand die een bepaalde behandeling niet krijgt omdat de medicijnen te duur zijn. Dus voor een relatief laag overlijdensrisico leggen we een heel groot deel van de economie stil. Door de ochtendopenstelling van supermarkten voor ouderen ontstond bij mij het idee om te werken met twee stromen: een stroom waarbij besmetting niet erg is en een stroom waar je het virus zoveel mogelijk vandaan wilt houden.’

Waar komen de genoemde cijfers in de infographic vandaan?

‘De cijfers over overlijdenskansen in de infographic komen van het RIVM via een artikel in de Volkskrant. Waar je het meeste discussie over kunt hebben is de indeling in twee groepen. Ik heb gekozen voor iedereen onder 75 die gezond is en voor een tweede groep met iedereen boven 75 plus de mensen met chronisch klachten. Ik heb intussen ook een doorrekening gemaakt van de mogelijke verspreiding in beide stromen. Daarvoor had ik aanvullende aannames nodig, bijvoorbeeld wat de tijd is tussen besmet raken en weer iemand besmetten. Het RIVM gaf helaas geen inhoudelijke respons. Ik heb de infographic zelf ontworpen.’

In de kern wijst u richting een tweestromenland…

‘Mijn idee is dat een grote groep Nederlanders gewoon weer aan het werk, in de trein, op het terras en naar de bioscoop kan zonder aanvullende maatregelen. De kans dat deze groep bij een besmetting overlijdt, is klein, zeker vergeleken met de jaarlijkse 47.000 sterfgevallen per jaar door kanker en 25.000 door hart- en vaatziekten.’

De infographic gaat viraal. Een verrassing?

‘Mijn eigen LinkedIn-post is nu zo’n 45.000 keer bekeken en flink gedeeld. Annemarie van Gaal heeft de infographic op Facebook gepost en daar is ‘ie ook 800 keer gedeeld, dus het bereik schat ik daar boven de 100.000 views. Het concept is door het FvD in een Tweede Kamer-debat aangehaald. Ik hoop dat ik een discussie op gang heb gebracht of in elk geval heb ondersteund.’

Denkt u dat het idee van de twee stromen realiteit wordt?

‘Ik zie op dit moment nog veel focus op de anderhalve meter en op de angst voor nieuwe besmettingen. Maar een geleidelijke besmetting van stroom 1 kunnen we prima aan.’

Wat zou u tegen collega-marketeers willen zeggen in deze rare tijd?

‘Voor marketeers is dit een spannende tijd. Enerzijds doe je werk dat je prima ook vanuit huis kunt doen, dus daar niet zoveel problemen, maar je zult maar in een bedrijfstak zitten die nu hard geraakt is of in de aankomende recessie geraakt gaat worden. Het is wel een tijd waarin je veel creativiteit kwijt kunt omdat er ook veel verandert. Hoe verkoop je je product als er geen beurzen zijn? Moet je je product aanpassen? Er is veel te doen om alle gevolgen te managen.’

Aan wat voor soort marketing is in deze tijden volgens u behoefte?

‘Er is in deze tijd veel verwarring en als marketeer heb je volgens mij de plicht om goede heldere boodschappen naar voren te brengen met eerlijke argumenten. Zowel zaken mooier voorstellen dan ze zijn, als onterecht angst oproepen, past niet meer in deze tijd. Maar dat geldt eigenlijk overal, ook voor de overheid en voor de media.’


De infographic van Griffioen

tekst: Peter van Woensel Kooy | foto boven:  Evgeni Tcherkasski (Unsplash)

Dit artikel verscheen recent in onze print-editie over corona (MT12/20)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken