Flitsbezorging maakt pijlsnelle opmars
- Food-en-retail
- 19 mrt 2021 @ 07:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DistributieFoodTrends
- 19 mrt 2021 @ 07:02
- Peter van Woensel Kooy
Duitse flits-foodbezorgers de ‘Gorillas’ zijn in Nederland gearriveerd, gonst het onder retailers. In stilte en in korte tijd zijn al zeven vestigingen geopend in Nederland: binnen tien minuten je bestelling thuis.
Super speedy grocery delivery is de nieuwste trend, ook in Engeland.
Is it a bird? Is it a plane? Nee, het zou een flitsbezorger kunnen zijn die de distributie aan huis ook in Nederland op z'n kop gaat zetten. Same day delivery is al een normale optie geworden als het gaat om foodboxen en pakketten. Restaurants en partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd/Takeaway.com brengen besteld eten ook vaak binnen een uur aan huis. Nog korter en gecompliceerdere bestellingen, dat is echter een nieuwe vorm van distributie, die in grote steden nu oprukt. 'Tien minuten na je bestelling worden je boodschappen per fiets bezorgd. Dit is een snel groeiend fenomeen in Londen, met superkleine locaties en "dark stores" voor opslag en voorraad', signaleert ook RetailRadar onder verwijzing naar dit stuk. Startup Dija heeft in London van 'super speedy grocery delivery' haar USP gemaakt.
Last mile
'Vuilniszakken tegen de ramen van het pand aan de Westerdijk in Utrecht maken het onmogelijk om naar binnen te kijken. Op de gevel geen enkele aanduiding van wat er binnen gebeurt. Een rij elektrische fietsen met groene velgen voor de deur maken toch duidelijk dat dit een locatie is van waaruit Gorillas binnen tien minuten boodschappen thuisbezorgt bij klanten', ontdekt detective Joep Meijsen van Distrifood op speurtocht. Meer dan een op de ruit geplakt velletje papier met een QR-code is er niet te zien. Een bezorger van Gorillas onderweg in Utrecht kon nog net worden gefotografeerd. Via dergelijke dark stores en mini-uitvalsbases zonder merk kan de bezorgingsdienst eenvoudig voor andere (concurrerende) retailers flitsbezorgingen uitvoeren. De verwachting is dat we ook in Nederland steeds vaker flitsbezorgingen zullen zien, mede afhankelijk van de extra kosten voor de snelheid. Gorillas toont hier alvast de eerste vier actieve servicegebieden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Om af te sluiten met de slogan: 'We don’t deliver to your neighbourhood yet? Let us know where you like us to be!' Wordt vervolgd.
(PvWK, beeld: Cottonbro / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Takeaway.com
- bestelling
- superklein
- tien minuten
- fenomeen
- grote steden
- Thuisbezorgd
- marketing
- Londen
- Gorillas
- trend
- distributie
- brengen
- besteld eten
- uur
- Deliveroo
- aan huis
- flitsbezorging
- locaties
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers