Onderzoek RMC: 'Open horeca geeft een boost aan winkelen'

  • Food-en-retail
  • 18 jan 2022 @ 14:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiek

Afgelopen zaterdag mochten de winkels open in geheel Nederland, de horeca nog niet, behalve op een paar plekken. Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken en trekt een opmerkelijke conclusie.

'De winkels gingen weer open in geheel Nederland. Helaas viel die eer nog niet aan de horeca toe en bleven cafés, restaurants en terrassen nog gesloten. Behalve in Den Bosch en Utrecht waar de horeca (uit protest) een dag, respectievelijk een halve dag geopend waren. Een prachtig onderzoeksveld om vast te stellen of Den Bosch en Utrecht nu drukkere binnensteden hadden ten opzichte van de andere steden', licht Huib Lubbers van RMC toe.

Aanzuigende werking in winkelstraat
Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken met elkaar en komt tot de conclusie dat de horeca open zelfs tot een verdubbeling van het winkelend publiek kan betekenen. 'De functie van binnensteden is aan het veranderen en winkelen is niet meer het hoofddoel en dat werd de afgelopen week maar weer duidelijk bewezen', aldus Lubbers verwijzend naar het onderstaande onderzoeksresultaat. De percentages verwijzen naar het aandeel gesignaleerd publiek in de winkelstraten, vergeleken met de situatie tijdens voorgaande lockdown.
(PvWK)

(bron: RMC)

 





Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken