Onderzoek RMC: 'Open horeca geeft een boost aan winkelen'
- Food-en-retail
- 18 jan 2022 @ 14:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPolitiek
- 18 jan 2022 @ 14:50
- Peter van Woensel Kooy
Afgelopen zaterdag mochten de winkels open in geheel Nederland, de horeca nog niet, behalve op een paar plekken. Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken en trekt een opmerkelijke conclusie.
'De winkels gingen weer open in geheel Nederland. Helaas viel die eer nog niet aan de horeca toe en bleven cafés, restaurants en terrassen nog gesloten. Behalve in Den Bosch en Utrecht waar de horeca (uit protest) een dag, respectievelijk een halve dag geopend waren. Een prachtig onderzoeksveld om vast te stellen of Den Bosch en Utrecht nu drukkere binnensteden hadden ten opzichte van de andere steden', licht Huib Lubbers van RMC toe.
Aanzuigende werking in winkelstraat
Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken met elkaar en komt tot de conclusie dat de horeca open zelfs tot een verdubbeling van het winkelend publiek kan betekenen. 'De functie van binnensteden is aan het veranderen en winkelen is niet meer het hoofddoel en dat werd de afgelopen week maar weer duidelijk bewezen', aldus Lubbers verwijzend naar het onderstaande onderzoeksresultaat. De percentages verwijzen naar het aandeel gesignaleerd publiek in de winkelstraten, vergeleken met de situatie tijdens voorgaande lockdown.
(PvWK)
(bron: RMC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers