Onderzoek RMC: 'Open horeca geeft een boost aan winkelen'
- Food-en-retail
- 18 jan 2022 @ 14:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPolitiek
- 18 jan 2022 @ 14:50
- Peter van Woensel Kooy
Afgelopen zaterdag mochten de winkels open in geheel Nederland, de horeca nog niet, behalve op een paar plekken. Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken en trekt een opmerkelijke conclusie.
'De winkels gingen weer open in geheel Nederland. Helaas viel die eer nog niet aan de horeca toe en bleven cafés, restaurants en terrassen nog gesloten. Behalve in Den Bosch en Utrecht waar de horeca (uit protest) een dag, respectievelijk een halve dag geopend waren. Een prachtig onderzoeksveld om vast te stellen of Den Bosch en Utrecht nu drukkere binnensteden hadden ten opzichte van de andere steden', licht Huib Lubbers van RMC toe.
Aanzuigende werking in winkelstraat
Bureau RMC heeft de passantendata van alle steden vergeleken met elkaar en komt tot de conclusie dat de horeca open zelfs tot een verdubbeling van het winkelend publiek kan betekenen. 'De functie van binnensteden is aan het veranderen en winkelen is niet meer het hoofddoel en dat werd de afgelopen week maar weer duidelijk bewezen', aldus Lubbers verwijzend naar het onderstaande onderzoeksresultaat. De percentages verwijzen naar het aandeel gesignaleerd publiek in de winkelstraten, vergeleken met de situatie tijdens voorgaande lockdown.
(PvWK)
(bron: RMC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes