Alexandra Declercq van Tiny Library: 'Marketing is een krachtig middel om gedragsverandering te stimuleren'
- Food-en-retail
- 25 nov 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
redactie MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijMarketingInterview
- 25 nov 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Alexandra Declercq is Marketing & Growth Manager bij Tiny Library, een platform voor het huren van babyproducten. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
CIRCULAIR
Ik woon met mijn vriend en dochtertje van 2 in Haarlem en ben Marketing & Growth Manager bij Tiny Library, het circulaire platform waar je baby- en kinderproducten kunt huren in plaats van kopen.
OLDSKOOL
Marketing roept bij veel mensen toch nog een beeld op van ‘oldskool’ advertenties en tv-reclames, vaak ook nog gepaard met de aanname dat marketeers je dingen proberen ‘aan te smeren’. Ik denk veel meer dat marketing, mits je het goed inzet, een krachtig middel kan zijn om een bepaalde bewustwording of gedragsverandering te stimuleren en een probleem op te lossen voor je doelgroep.
SCHOONOUDERS
Onze missie is impactgedreven: we willen de traditionele babymarkt verduurzamen door de mooie producten die er al zijn een langere levensduur te geven. Dit vraagt om een bepaalde gedragsverandering bij de consument, voor wie huren vaak nog nieuw is en veel vragen oproept. Hoewel we hard groeien en veel jonge ouders enthousiast gebruik maken van ons concept, gaat zo’n gedragsverandering bij de massa niet over één nacht ijs: een gloednieuwe kinderwagen cadeau krijgen van je schoonouders is in veel gevallen nog de norm.
Daarnaast worden we als consument tegenwoordig bedolven onder de zogenaamd duurzame communicatie vanuit bedrijven, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet wat nou echt duurzaam is. Mijn grootste uitdaging ligt in het stimuleren van die gedragsverandering van bezit naar gebruik, door aan te tonen dat een duurzamere keuze niet zo ingewikkeld hoeft te zijn en je ook niet hoeft in te leveren op esthetiek of kwaliteit.
HELD
Niet per se een marketingheld, maar ik vind Eva Jinek stiekem altijd enorm inspirerend. Wat een powerhouse is dat. Ze bouwt haar personal brand ook steeds verder uit door aandacht te geven aan vrouwelijke rolmodellen en door maatschappelijke kwesties aan te kaak te stellen, zoals in haar serie over modern moederschap. Een professionele vakvrouw die ook haar kwetsbaarheden durft te laten zien en andere vrouwen ‘uplift’.
GOED
De huidige speelgoedcampagne van Marktplaats. Een actuele boodschap die op een positieve manier inspeelt op ons consumptiegedrag in deze maanden,. Een verhaal dat wij ook graag met ons huurmodel vertellen: het maakt baby’s echt niks uit of ze in een gehuurde kinderwagen liggen of in een gloednieuw gekochte variant. Ze slapen er even lekker in, echt! Ik heb het persoonlijk getest 😉.
ERGERNIS
Alle Black Friday-commercials. Zo makkelijk scoren en zo niet meer van deze tijd.
SWEET SPOT
Ik houd zelf van een simpele, transparante boodschap vanuit een merk die niet ‘aanvoelt’ als marketing. Waarbij ik word getriggerd om over te gaan tot de beoogde actie vanuit het merk. Heel leuk als je een mooi verhaal kunt vertellen, maar uiteindelijk wil ik ook sales zien. Alleen zo kun je groeien, bereik je meer mensen en is je impact het grootst. Als je die sweet spot kunt vinden, dan heb je marketing anno 2022 wat mij betreft uitgespeeld 😉.
FRUSTRATIE
Schreeuwerige, oppervlakkige marketing van merken die elk jaar hun zelfde marketingmixriedeltje afdraaien, vaak gepaard met hele grote budgetten.
UITDAGING
Voor marketeers van missiegedreven bedrijven: met beperkte middelen op een creatieve manier je doelgroep weten te bereiken. Consistent blijven vasthouden aan de gedragsverandering die je teweeg wilt brengen door heel dicht bij je klant te blijven en echt te willen begrijpen wat hun beweegredenen zijn om wel/niet voor jouw product of dienst te kiezen.
LOVEBRAND
Misschien een beetje afgezaagd, maar dan ga ik toch voor Patagonia, een merk dat consistent vasthoudt aan missie en hier transparant over communiceert.
MEDIACONSUMPTIE
Ik zit veel in de auto en houd van wandelen, dus ik verslind nogal wat podcasts en luisterboeken. Ik luister van alles door elkaar, van heel vakinhoudelijk en informatief tot inspirerend en spiritueel. Momenteel vind ik de podcast Schaamteloos Randstedelijk erg vermakelijk, omdat het zo goed de paradoxen laat zien van ons menselijk gedrag in de transitie naar duurzaamheid, iets wat ik ook dagelijks, zowel prive als in mijn werk, terugzie.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redactie MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hertog Jan lanceert nieuw bier met tijd als hoofdingrediënt
- [winkeldiefstal] Action staakt zelfscankassa in sommige filialen
- Fast Fruit ambieert leiderschap binnen vriesversfruit
- Van Veen: 'Jumbo moet nog goedkoper worden dan concurrentie'
- Consumentenbond: Prijsverschil met Dirk gemiddeld 11 procent...
- [column] My Jewellery: van pixels naar paskamerss
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Chef Ramon Beuk en Jennifer... 09-06-2023
- Finalisten zeewier innovatie... 09-06-2023
- Run op statiegeld leidt tot overlast09-06-2023
- Start haringseizoen uitgesteld tot... 08-06-2023
- Monitor Consumentengedrag: eerst de... 07-06-2023
- Sal Meyer terug in Amstelveen07-06-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing