Dutch designers veroveren de wereld

Dutch designers veroveren de wereld
  • Food-en-retail
  • 22 jun 2016 @ 10:30
  • Link
  • Marja Ruigrok
    Marja Ruigrok

    directeur
    Ruigrok | NetPanel
  • SmaakprikkelInspiratieWinkelen

Wij Nederlanders zijn een ondernemend volkje. Al eeuwen geleden gingen we de wereld over om handel te drijven en we doen nog steeds niet anders. De een is er succesvoller in dan de ander, maar als we het over ‘’Dutch Design’’ hebben worden veel wereldburgers enthousiast, ontwerpen van Marcel Wanders, Gispen, Marlies Dekkers en Denham zijn hot. Vaak zijn de ontwerpen innovatief, grappig en onderscheidend.

Op Nederlands Design vind je een overzicht met de belangrijkste moderne en klassieke Nederlandse ontwerpers en hun meest inspirerende ontwerpen. Als je wilt inzoomen op de wereld van Retail, kan je je hart ophalen op  Retail Design Blog 

Inspiratie in de Negen Straatjes en de Jordaan
Wij haalden ons hart op voor een rondje Dutch Design in Amsterdam met Retail Safari . Inspiratie in de Jordaan en de Negen Straatjes, wat wil een mens nog meer? Meerdere keren per jaar bezoeken makers, retailers, bouwers, shoppers en onderzoekers verschillende nieuwe retailconcepten en bespreken met elkaar de kansrijkheid van de formules.

X Bank
Onze aftrap was bij X Bank ; een 700 m2 grote hybride store. Hybride, want naast een overvloed aan primair Nederlandse ontwerpers organiseren ze ook evenementen en zijn ze een podium voor kunstenaars. En een feestje is het! Van Jan Janssen tot Esther Dorhout Mees, van schoen tot tafelzuur en van een item van 10 euro tot een ‘’golden gun’’ van 80.000 euro. Veel van de merken zijn ook terug te vinden op de site van Amsterdam Made, een initiatief dat ik jaren geleden als raadslid voorgesteld heb.

Moooi
Het tweede bezoek was aan Moooi in de Westerstraat. De studio van Marcel Wanders wordt door minimaal 80 ontwerpers bemand en zij verzorgen inrichtingen van organisaties en hotels, zoals het Andaz Hotel op de Prinsengracht. De topontwerper zelf huist tegenwoordig in Milaan en geniet van zijn wereldwijde succes.

Denham
Er zijn van die bedrijven waar je nog nooit van gehoord hebt (laat ik voor mezelf spreken) en die je dan vervolgens overal tegenkomt. Denham is er eentje van. Na het bezoekje kwam ik ze tegen in de Toren en begreep ik dat er medewerkers van de Jean School werken. Een echt Nederlands bedrijf met vijf winkels in Amsterdam en verder filialen in onder andere Tokyo, Sidney en Londen. Een premium jeansmerk, met broeken van drie tot achthonderd euro. Maar die gaan dan wel zeker zeven jaar mee! Tips van de jeansmaster in de winkel waren: was hem de eerste zes maanden (!) niet. Als je de bacteriën wilt doden, stop je hem even in de vriezer en trek je hem ‘’lekker fris’’ weer over de billen. Een wereld apart dus. En een Dutch Design om trots op te zijn.

Jong geleerd
De ontwerpers en merken die wij bezochten hebben een (deel) van de wereld al veroverd. Maar gelukkig is er ook steeds meer aandacht voor de startende ontwerper. Het is niet langer nodig om meteen een eigen winkelketen te beginnen, een plank of een hanger in een combinatiewinkel is een goede springplank. Je komt ze steeds vaker tegen, winkels als Hutspot en TOON. De manier om je ontwerp te tonen aan een breed publiek zonder meteen een winkel te openen. Je zou bijna zin krijgen om te gaan ontwerpen!

 

Marja Ruigrok

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken