[column] Verstapt G-Star zich met Max?
- Food-en-retail
- 26 mrt 2019 @ 08:38
- Link
-
Marc van Eck
CEO
New Growth Strategies - BrandingEndorsementSponsoring
- 26 mrt 2019 @ 08:38
- Marc van Eck
Gewone mensen spiegelen zich graag aan Bekende Mensen. We voelen ons er beter door en het geeft het gevoel dat we vriend zijn van onze held. Merken maken hier graag en massaal gebruik van.
Aan de merkpartnerships kan je zien of een BN’er hot is, aan het afglijden is of in het putje is verdwenen. Als een BN’er hot is zie je hem of haar opeens met allerlei merken aan de slag gaan. Ik geef ze geen ongelijk, want vaak moeten ze in een korte tijd hun merkwaarde maximaal uitnutten. Maar te veel partnerships en zeker niet passende partnerships kunnen de kracht sterk verminderen.
Gemiddeld genomen wordt er te weinig aandacht geschonken aan de brand/BN’er match. De luie brand manager redeneert vaak ‘bekend is bekend’ en sinds we allemaal achter Byron Sharp aanhijgen geloven we dat dit ruim voldoende is. Als merkdenker ben ik een andere mening toegedaan. Ik geloof dat een goed brand/BN’er-match wonderen kan doen en een slechte zowel het merk als de BN’er kan schaden. Ik ga net als in elk goed huwelijk uit van een character match.
Rijdende auto van spijkerstof
Max Verstappen is op dit moment misschien wel de hotste BN’er in town. Hij is ongelofelijk succesvol en onbeschrijfelijk sympathiek. He is truly, the best a man can get. Jammer dat ze dat bij Gillette nog niet bedacht hebben. Hij heeft in het begin van zijn carrière een aantal sponserships afgesloten waar hij nu trouw aan blijft. Hulde aan Max, dat doen niet veel geld ruikende BN’ers hem na. Jumbo en Exact zijn hier mooie voorbeelden van, en zeker Jumbo maakt er veel werk van om deze samenwerking een leuke invulling te geven, maar of er nu sprake is van een goede character match, is de vraag. De hartelijke Brabantse Jumbo-familie heeft toch echt een ander karakter dan de avontuurlijke Max, en dat geldt ook voor het regisserende merk Exact.
Wat de match tussen Verstappen en G-Star zo perfect maakt, is dat ze allebei behoren tot het relatief ingetogen, relativerende en inhoudsgedreven soort avonturier en niet tot de meer voorkomende bruisende avonturiers. Ze blinken beide uit in eigenzinnigheid, ze zijn uitgesproken en toch lekker nuchter Hollands. In mijn boek Karaktervol Positioneren duid ik dit als een regisserende avonturier. Dit soort brand partnerships kunnen voor beide partijen leiden tot prachtige resultaten. Ik verheug me nu al op de merkactivaties en reken op een rijdende auto van spijkerstof zodra Max wereldkampioen is.
-
Marc van Eck
- Werkt bij: New Growth Strategies
- Functie: CEO
- Website:https://www.newgrowth-strategies.com/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation