[column] 'Tech-sperience': wel zo gemakkelijk

  • Food-en-retail
  • 22 mei 2019 @ 11:41
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    Trendswatcher (& eigenaar)
    GABLAB Trendscenario's
  • CommunityTrendsWinkelen

Online winkelen is gemakkelijk, maar door groeiend aanbod loop je risico enorme scroll- en zoektijden te creëren, wat maakt dat bezoekers wegklikken zonder iets gekocht te hebben. Oplossingen passen in de categorie New Retail, maar ikzelf gebruik liever de term ‘TECH-SPERIENCE’.

De focus ligt op de techniek die wordt ingezet ten behoeve van beleving (daar schreef ik eerder over) en gemak.

KI-tools kunnen helpen: door data analyse van social media content, feedback van klanten, online magazines en eigen analyses kun je beter advies geven. Zalando zet er groots op in en ook Netflix en Spotify werken met gepersonaliseerde adviezen in de films- en muziek dat je krijgt aangeboden. Bij Zalando is de achterliggende gedachte de retourzendingen te beperken. Die zijn gratis en drukken met een hoog percentage de winstmarge. Maar te voorspelbaar mag het niet worden, want dan gaan we merken saai vinden. Een zekere verrassing en creativiteit moet dus in het aanbod terug blijven komen.

Ook de Style-match app van Asos speelt erop in scrolltijd te reduceren. Zie je een leuke outfit op social media? Maak een screenshot, ga naar de app, upload de afbeelding en Stylematch komt met vergelijkbare kledingstukken zodat je eenvoudig de outfit kunt samenstellen en afrekenen.

Amazon is bezig met de ontwikkeling van een revolutionaire app als alternatief voor de digitale paskamer. Op basis van je social media posts (en alle informatie die ze daaruit kunnen opdoen) geven ze kledingadvies. Je swipet door de voorstellen en krijgt opties als: 'zoek naar mijn outfit', 'meer als dit' of 'random aanbod'. De hoeveelheid data die hiermee voor Amazon beschikbaar komt is ongekend. Want uit de data-analyse maken ze ook nog op hoe je woont, waar je uitgaat en wie belangrijk voor je zijn. Interessant om in de gaten te houden.

Ook Last Mile Delivery is een tool om wachttijden terug te dringen. Het is de meest complexe en duurste oplossing, maar wel een die consumenten in hun behoefte aan gemak bedient. Autonome elektrische voertuigen worden ingezet om pakketjes, boodschappen en maaltijden te bezorgen. Met de komst van het 5G netwerk zal er met name op dit gebied een accelerator in de ontwikkelingen optreden. Door een effectievere communicatie tussen autonome voertuigen zal de kans op ongelukken verminderen en worden alternatieve routes aangeboden, in geval van calamiteiten.

Wel zo prettig als je bestelde maaltijd warm aankomt, om te worden opgepeuzeld tijdens het bingewatchen van je nieuwe favoriete Netflix-serie…

Gaby van Gestel
Gaby van Gestel Trendscenario’s &
HEMELSby Interieur Architectuur


foto boven: Cleo Vermij / Unsplash




Gaby van Gestel

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken