[column] Het B-woord
- Food-en-retail
- 19 okt 2018 @ 11:50
- Link
-
Gaby van Gestel
Trendswatcher (& eigenaar)
GABLAB Trendscenario's - MVOMarketing
- 19 okt 2018 @ 11:50
- Gaby van Gestel
Iedereen kent het B-woord want het is razend populair. Een woord echter met een belerende ondertoon waardoor het me braakneigingen bezorgd. En toch heb ik er een zwak voor. En dan met name voor bedrijven die het aan hun onderneming geven.
We kennen allemaal de voorbeelden als Dopper en Tony Chocolonely en ook The Good Roll. Wat ze stuk voor stuk doen is een maatschappelijk probleem op de kaart zetten, zich het aantrekken en een oplossing vertalen naar een product, een bedrijf en een verdienmodel. Of het nou de zwaar milieubelastende vleesconsumptie is die De Vegetarische Slager bestrijdt, of de plastic soep in de oceaan die Dopper zich heeft aangetrokken. Stuk voor stuk zijn ze begonnen met denken vanuit een maatschappelijk probleem. En dat is eigenlijk precies wat er bij goed design ook gebeurt.
Een designer denkt vaak niet: 'ik ga een stoel maken', maar redeneert ook vanuit een probleem, zoekt daar een oplossing voor en vertaalt dat uiteindelijk naar design. Neem Dirk van der Kooij bijvoorbeeld. Afgestudeerd aan de Design Academy wilde hij ook iets doen aan de plastic afvalberg. Zijn meubels zijn onder andere gemaakt van oude koelkasten en computers. Van het laatste stukje kleur dat uit de 3D-printer rolt, maakt hij kleerhangers zodat er 0,0 afval overblijft. Afval wordt grondstof en het proces is circulair.
Niet alleen als designer, maar ook als onderneming kun je nastreven om zo te werken. The Good Roll bijvoorbeeld, maakt toiletrollen van 100% gerecycled papier. En naast dat ze op die manier te werk gaan, staan ze een deel van hun winst af voor de bouw van sanitaire voorzieningen wereldwijd.
Waarom we dit allemaal in grotere getalen doen moge duidelijk zijn: we willen graag structureel iets terug doen voor de planeet. Laten we deze mooie verhalen vooral goed en oprecht de wereld in brengen. Want het zijn natuurlijk niet slechts slimme marketing-trucs. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van mensen die vanuit een visie een onderneming zijn gestart.
Waar ik persoonlijk dan vooral heel blij mee ben, is dat er tegenwoordig een internationaal geaccepteerd certificaat bestaat waardoor ik het B woord eigenlijk niet meer hoef te gebruiken. Al begint het ook weer met een B. Die term is B-Corp van Benefit Corporation. Voor bedrijven met… nou ja… 1 keer dan: BETEKENIS.
Gaby van Gestel
trendwatcher
Gabyvangestel.com
foto: Michael Heuser / Unsplash
-
Gaby van Gestel
- Werkt bij: GABLAB Trendscenario's
- Functie: Trendswatcher (& eigenaar)
- Website:https://gablab.nl/
- Profiel »
- blij
- term
- Benefit Corporation
- purpose marketing
- B
- BETEKENIS
- betekenis
- purpose
- B woord
- bedrijven
- gebruiken
- trendwatcher
- Gabyvangestel.com
- B-Corp
- b-woord
- Gaby van Gestel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




