[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'

  • Food-en-retail
  • 20 dec 2022 @ 10:32
  • Link
  • Anneke Ammerlaan
    Anneke Ammerlaan

    trendonderzoeker / food watcher
    Ammerlaan & Mosch Vision on Food
  • MarketingFood

Anneke Ammerlaan, gerenommeerd foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food en trouw adviseur van Jongereniconen, voorziet als hoofdtrends voor 2023: Goed, beter, best. Bekijk ze hier alle zes.

* Blauw is het nieuwe groen

Blauw is de opvolger van de groene jongere. Hun motto: leven met ‘slim afval’. Daarbij zetten ze het doemdenken en negatieve mensbeeld van de groene denker om in positivisme. De wereld en natuur zijn een onuitputtelijk dynamisch systeem voor energie en grondstoffen. De mens is een prachtig wezen en bewaker van de aarde. Crises werken regulerend en scheppen ruimte voor veranderingen. Technologie is hulpmiddel, geen uitgangspunt.

Voorop staat de mens in zijn sociale omgeving (bron: zukunftstinstitut.de). Natuurlijke waarden voor jonge foodinnovators, die ze nu al met hun optimistisch enthousiasme uitstralen. Voorbeelden: Cas & Cas vegan bitterballen, Kaas van Schier, Kusima met sap van de cocaovrucht en Snacks with Benefits van geredde groenten.

* Omgekeerde surrogaat

Vegan is voor de jongere een eigen categorie, met een eigen smaakprofiel. De producten zijn autonoom en authentiek zonder welke referentie aan dierlijk dan ook. Vegan producten met vleesvervangers, bijvoorbeeld een bitterbal of loempiaatje is voor hen surrogaat voor zowel vegan als vlees.  Vleesvervangers zijn voor hen dan ook een gepasseerd station. Een ontwikkeling die naadloos aansluit bij de blauwe jongere.

* ‘Budget-kunst en nihilisme’

Met veel lol, meer op tafel zetten voor minder geld. Opletten op aanbiedingen en de 35% stickers. Zelfs omfietsen voor een aanbieding. Het wordt verheven tot een ware kunst. Voor de ene jongere een must, voor de ander een sport. Aan de sporterskant ontstaat er zelfs een vorm van nihilisme. Gewone en vooral goedkope producten voor het dagelijkse bord en meer geld voor exclusieve, statusbepalende producten, zoals natuurwijnen. Dit zet zich ook door in de horeca. Vaker drankjes en eten meenemen van huis en dat wat je spaart uitgeven aan een ultiem diner in jouw ultieme restaurant.

* Noodlepots worden de nieuwe (meeneem)lunch

En dan vooral zelfgemaakt. Thuis vul je een grote glazen pot met groente(restjes), noodles en smaakmakers, zoals miso, of de trendy Koreaanse variant . Tijdens de lunchpauze of gewoon onderweg overgiet je de inhoud met kokendheet water (uit je thermosfles). Je hebt een ultra duurzame ‘comfort’ lunch.

* ‘Home’ snacking

Met de hoge energiekosten en dure drankjes in de horeca als aanleiding en gewenning door corona spreken jongeren steeds vaker thuis af. In kleine groepjes. Intimiteit ontstaat door het samen delen van de meegebrachte gerechtjes. Na elkaar, een hele avond lang. ‘Home snacking' wordt proeven van wat iedereen meebrengt, anders en spannend moet het wel zijn. 

* De Blender

Oftewel de ‘reducetarian’ drinker die alcohol bewust en ook steeds vaker afwisselt met non-alcohol. Dat is iets anders dan alcoholvrij. Vergelijk het met de vleesvervanger, dat is voor hen net zo’n gepasseerd station als alcoholvrij.  In hun glas vind je dan ook dranken op basis van fermentatie met gelaagde smaken, denk kombuchas en botanicals.

Anneke Ammerlaan
foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food
adviseur van Jongereniconen



Anneke (rechts) tijdens de Culiperslunch 2022 met MT-stagiar Bram

foto boven: Taylor Simpson / Unsplash

Deze column maakt deel uit van onze jaarrubriek Jongereniconen 2023







Anneke Ammerlaan

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken