Floris Benniks (Mirabeau) over iBeacon technologie
- Media
- 12 feb 2014 @ 00:13
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - InnovatieInstore marketingGeo targeting
- 12 feb 2014 @ 00:13
- Redactie Media
Op 4 februari organiseerden iMMovator en het Nederlands MediaNetwerk een Cross Media Café over de Toekomst van Mobiel het Mediapark in Hilversum. Een van de sprekers was Floris Benniks, software engineer bij Mirabeau. Hij sprak over de ontwikkeling van iBeacon technologie.
De iBeacon is een Bluetooth Low Energy zender waarmee kan worden bepaald hoever je bent verwijderd ten opzichte van de iBeacon en op basis daarvan een bericht van worden verstuurd. Zo is het mogelijk om iBeacon te gebruiken in winkels klanten welkom te heten en bij ieder schap of rek een bericht te sturen.
Dit is interessant volgens Benniks maar niet gebruiksvriendelijk, er moet worden ingespeeld op interest sensing: 'Je moet aan de persoon aanvoelen wat hij interessant vindt. Stel je voor ik ga naar een webwinkel en ik ga vijf keer naar het zelfde product maar ik koop het niet. Maar als ik langs het schap loop in een fysieke winkel dan kan je die klant een bericht sturen dat ze het nu aan kunnen schaffen met korting.'
Dat soort acties zijn mogelijk met iBeacon in combinatie met interest sensing.
Benniks geeft aan dat er uiteenlopende mogelijkheden zijn voor de toepassingen van iBeacon en noemt daarbij productinformatie, het activeren op basis van een wensenlijst, integratie van routing voor de gebruiker, betaalverkeer, aanbiedingen, automatisch inchecken op locaties, indoor navigatie, contextuele advertenties tonen en het bieden van gratis content op een specifieke locatie.
Momenteel zijn 70% van de Apple devices 10% van de Android die in omloop zijn compatible met iBeacon. Dit is al een veel groter aandeel dan de concurrente NFC technologie waarmee maar 3 tot 5% van de smartphones zijn uitgerust.
Het is belangrijk om context aware te zijn benadrukt Benniks: 'Anders is de techniek binnen een half jaar verdwenen omdat we het allemaal te irritant vinden.'
Er moet dus goed worden nagedacht hoe dit in te zetten. De ontvanger moet een opt-in geven om de iBeacon boodschappen te ontvangen. Dit kan door bijvoorbeeld een met iBeacon uitgeruste app te installeren op de telefoon.
Momenteel is Mirabeau in gesprek met retailers als V&D en Praxis. Benniks: 'Praxis vindt het interessant om klanten die voor professionele klussen bij de Praxis komen zo snel mogelijk de weg te wijzen in de in winkels met indoor navigatie.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
- Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op...
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing