Talpa en KPN testen tv-reclame op maat

Talpa en KPN testen tv-reclame op maat
  • Media
  • 26 sep 2018 @ 10:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieTelevisieGeo targetingReclame

Talpa Network start een test met KPN om als eerste partij in Nederland gesegmenteerde tv-reclame mogelijk te maken. Dit soort reclame op maat combineert de kracht van het massamedium televisie met de specifieke target-mogelijkheden van digitale media.

Beide partijen claimen een nieuwe technologie te hebben waardoor adverteerders selectief huishoudens, dan wel segmenten van het tv-kijkend publiek kunnen bereiken met verschillende reclames binnen een en hetzelfde programma. Dit nieuwe businessmodel zal worden aangeboden onder de naam Smart TVads.

Smart TVads

Naast advertentiemogelijkheden als streamstarts en grp’s biedt Talpa straks dus ook Smart TVads. Zo kunnen adverteerders op de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 reclames op maat uitzenden aan KPN-huishoudens en daarmee gerichter en effectiever adverteren.

Op lineaire tv ontvangen kijkers nu nog dezelfde commercials. Met Smart TV-ads ontvangt ieder huishouden, dat daarvoor toestemming gegeven heeft, op hen gerichte commercials op basis van datakenmerken van hun huishouden. KPN stelt hiervoor profielsegmenten op basis van adres, geslacht, leeftijd en kijkgedrag beschikbaar. Talpa Network koppelt deze profielen aan relevante reclames die KPN vervolgens via de tv-ontvanger uitserveert in de reclameblokken.

Gerichte reclame

Peter de Mönnink, CEO van Talpa TV en CCO Talpa Network: 'Reclames op maat zijn persoonlijker en relevanter en verhogen de engagement van de kijker. Dat heeft ook een positieve impact op adverteerders, doordat zij met het ‘an sich’ al krachtige medium televisie hun boodschap nog gerichter kunnen overbrengen op de gewenste doelgroep en daarmee marketingbudgetten effectiever kunnen inzetten. Wij gaan, samen met KPN, graag met andere broadcasters in gesprek over de mogelijkheid om aan te sluiten op dit platform. Randvoorwaarde hierbij is een succesvolle afronding van de testfase.'

Op 1 oktober start de testfase met KPN-medewerkers. Als deze test succesvol verloopt zal tv-reclame op maat op grotere schaal beschikbaar komen voor KPN-klanten en voor adverteerders. Uitgangspunt hierbij is dat de kijker beslist. De klanten van KPN geven via een opt-in expliciet toestemming voor het gebruik van hun gegevens op basis waarvan zij kunnen worden ingedeeld in specifieke doelgroepen om zo op hun doelgroep gerichte reclame te ontvangen. Hiermee kan Talpa Network de kijker en zijn adverteerders nog beter bedienen en wordt tv-reclame zo mogelijk nog krachtiger.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken