CBP: 'Websites NPO schenden privacy met cookies'
- 9 jul 2014 @ 10:38
- Redactie Media
Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) concludeert na onderzoek dat de Nederlandse Publieke Omroep de Wet bescherming persoonsgegevens overtreedt, omdat het op de diverse NPO-sites niet ondubbelzinnig toestemming vraagt voor het plaatsen van 'tracking cookies'. NPO-topman Henk Hagoort noemt de kritiek van CBP overtrokken en ouderwets.
Met tracking cookies kan het surfgedrag van bezoekers worden gevolgd en daarom moet vooraf toestemming worden gevraagd, aldus het CBP. Al bij het laden van NPO-sites worden analytische cookies geplaatst, stelt de privacy-waakhond. Dat is dus al voordat er een dialoogvenster wordt getoond voor toestemming.
'Surfgedrag hoort privé te blijven, tenzij je toestemming geeft om gevolgd te worden op internet', aldus CBP's vice-voorzitter Wilbert Tomesen. Zijn organisatie zal de komende periode controleren in hoeverre de overtredingen voortduren en beslissen over eventuele sancties.
Het CBP heeft ook geconcludeerd dat bezoekers door de NPO onvolledig, inconsistent en in sommige gevallen feitelijk onjuist worden geïnformeerd over het meetgedrag. 'Websitebezoekers horen eerst informatie te krijgen over de verschillende soorten cookies en welke van hun persoonsgegevens waarvoor worden gebruikt zodat zij weten waarvoor zij precies toestemming geven.'
Pijnlijk is dat het rapport met bevindingen eigenlijk voorlopig binnenskamers zou blijven, maar het lekte uit. Daarom besloot het CBP de publicatie te vervroegen.
NPO-topman Henk Hagoort noemt de kritiek overtrokken. De nieuwe generatie zou zich over deze vorm van tracking niet opwinden, stelt Hagoort, die de opstelling van de privacy-waakhond verder ouderwets vindt. 'CBP stelt zich op als een opa', zegt hij in een NRC-interview achter een betaalmuur (eerst toestemming nodig).
In een uitgebreid statement op de eigen website meldt de Nederlandse Publieke Omroep: 'De NPO benadrukt dat alleen de publieke omroep gebruik kan maken van de –anonieme- gegevens die met de analytische cookies worden verzameld. Deze gegevens worden nooit aan derden verschaft en de metingen hebben alleen betrekking op de publieke omroepsites. Er is geen sprake van trackingcookies want gebruikers blijven binnen het domein van de Nederlandse Publieke Omroep. Er vindt binnen de Nederlandse Publieke Omroep op geen enkele manier verwerking van persoonsgegevens plaats, de gegevens die de publieke omroep genereert worden puur gebruikt om verantwoording af te leggen over het bereik van de sites en om haar programmering te verbeteren . Reclamecookies en social media cookies worden alleen na toestemming geplaatst. De wet schrijft dit ook voor en daar houdt de NPO zich ook aan.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- websites
- CBP
- Publieke Omroep
- privacy
- NPO
- kritiek
- onterecht
- overdreven
- Wbp
- ouderwets
- Henk Hagoort
- tracking cookies
- cookies
- media
- toestemming
- cookiewet
- Wet Bescherming Persoonsgegevens
- College Bescherming Persoonsgegevens
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

