Youp van 't Hek dreigt NRC te verlaten
- Media
- 2 aug 2014 @ 13:03
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintMerkenVerkoopJournalistiek
- 2 aug 2014 @ 13:03
- Redactie Media
Cabaretier Youp van 't Hek stopt met zijn wekelijkse column in NRC Handelsblad als 'zijn' krant wordt overgenomen door de Telegraaf Media Groep (TMG). Vandaag schrijft hij op zijn vaste achterpagina: 'Ik wens deze mooie krant dan een schitterende toekomst, maar dat gebeurt dan wel zonder mij.' De redactieraad, die ook serieuze bedenkingen heeft bij een overname door TMG, laat weten dat de verkoop 'voorlopig on hold is gezet'.
Van 't Hek reageert op de berichtgeving van vrijdag dat TMG een bod van 90 miljoen euro heeft uitgebracht op NRC Media. Hij zegt te zijn geschrokken van het nieuws. 'Het bod is weliswaar geweigerd, maar dat hoort bij het spel. Nog een paar miljoen erbij en dan zijn ze eruit.'
NRC en Van 't Hek hebben een lange traditie samen. De eerste column van de cabaretier verscheen in 1987 in de sportkatern. Zes jaar later verhuisde hij naar de Achterpagina, waar hij nog altijd wekelijks publiceert. Van 't Hek is volgens de NRC met afstand de best gelezen columnist van het dagblad.
In zijn column van deze week schrijft Van 't Hek het volgende:
'Nog een paar miljoen erbij en dan zijn ze eruit. Dan is NRC Handelsblad in handen van de chocoladeletterkrant van wakker Nederland. Natuurlijk zal mijn hoofdredacteur mij dan uitleggen dat het niet meer dan een administratieve kwestie is, dat de journalistieke onafhankelijkheid volkomen gewaarborgd blijft en dat ik uiteraard mag blijven schrijven wat ik wil. En ik zal hem dan uitleggen dat ik dan indirect een collega ben van de gluiperige roddelkont Evert Santegoeds en consorten, en dat ik in mijn leven een paar grenzen heb gesteld. Dit is er een van.
Dus mocht NRC Handelsblad overgenomen worden door De Telegraaf, dan heeft u op zaterdag van mij geen last meer. Zonder rancune en met opgeheven hoofd zal ik dan de krant verlaten. En ik ga ervan uit dat ik dat niemand hoef uit te leggen. Niet aan SBS Knevel, niet aan Jozias van Aartsen en zeker niet aan mezelf. Ik wens deze mooie krant dan een schitterende toekomst, maar dat gebeurt wel zonder mij.'
Mark Kranenburg van de NRC-redactieraad reageert op NOS.nl: 'De verkoop is voorlopig on hold gezet, maar het is in het nieuws, dus ik snap dat Youp van t Hek hierop reageert. Een overname door TMG roept zeker een vraagteken op bij de redactie. Toen er eind vorig jaar ook werd gepraat over een overname door TMG heeft de redactie in een brief aan de directie laten weten dat NRC niet in dat huis hoort. TMG associëren mensen toch met De Telegraaf en dat is een krant die erg ver van ons afstaat.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- column
- principes
- redactieraad
- TMG
- Achterpagina
- NRC Media
- OR
- redactie
- overname
- boos
- Mark Kranenburg
- NRC
- reactie
- Youp van 't Hek
- NRC Handelsblad
- vertrek
- Telegraaf
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Max Hochstenbach wint YIM Talent Award23-05-2025
- De winnaars van AMMA Awards 202522-05-2025
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management