[Interview] Peter Contant, voorzitter van v-OR: 'Online radio verdient eigen prijs'

[Interview] Peter Contant, voorzitter van v-OR: 'Online radio verdient eigen prijs'
  • Media
  • 27 jun 2018 @ 11:59
  • 19463 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MuziekRadioDigitaalInterview

De mediawereld is een nieuwe prijs rijker: de Online Radio Awards. Initiatiefnemer is stichting Verenigde-Online Radiostations (v-OR). MarketingTribune stelde enkele vragen aan Peter Contant, voorzitter van v-OR. ‘Online radio groeit razendsnel.’

Afgelopen week is de stichting Verenigde-Online Radiostations (v-OR) samen met mediaplatform Spreekbuis.nl gestart met de Online Radio Awards. Niet eerder werden er prijzen uitgereikt voor ‘internet-only’ radiomakers en podcasters. In september worden er awards uitgereikt in de categorieën Beste online radiostation, Beste podcast, Beste online presentator en Beste online radio-ambassadeur.

Het publiek kan via de website Onlineradioawards.nl stemmen op de eigen favoriete online radiostation, podcast en presentator. De jury kiest uit de shortlist met de de meeste stemmen de winnaars. De vakprijs voor ‘beste online radio-ambassadeur’ wordt geheel door de jury bepaald.

De jury bestaat uit mediaondernemer en 'podfather' Adam Curry, Pierre Papa (Radiocoach), Richard Otto (Tens Media, Spreekbuis.nl), Peter Contant (Max Magazine/ Gooisch… als lifestyle), Isabelle Brinkman (stationvoice van RTL en voormalig dj/vj voor 3FM en TMF) en Erik de Zwart (voorzitter Stichting Top 40 en mediaondernemer). 

Kun je v-OR even voorstellen voor wie deze organisatie nog niet goed kent?

Peter Contant, voorzitter van v-OR: ‘Wij zijn een belangenclub van online radio-exploitanten en podcasters die de krachten gezamenlijk hebben gebundeld om te komen tot een verdere professionalisering van de online radiomarkt en podcasting. We exploiteren onder andere een gezamenlijk radioplatform, OnlineRadio.nl met Jim Souren van Nederland FM. We hebben een locatie op het Media Park in Hilversum, vergaderen regelmatig over lopende kwesties in de branche, kijken naar technische, politieke en juridische ontwikkelingen en organiseren events, zoals nu de Online Radio Awards.’

Hoe gaat het met online radio?

‘Goed. De ontwikkeling gaat razendsnel. Wat je bij tv-streaming ziet in een Netflix-model, gebeurt online met radio ook. Alleen timmert dat iets minder aan de weg, omdat tv meer tot de verbeelding spreekt. Wereldwijd is het ontketend. Ook in Nederland luisteren miljoenen mensen online naar hun favoriete muziek. Kijk eens op kantoren hoeveel mensen hun favoriete muziek online aan hebben staan. Als online radio ook in de auto geintegreerd is, dan wordt het een serieuze concurrent van de FM.’ 

Waarom moet er een aparte prijs voor online radio komen?

‘Er zijn inmiddels zoveel opvallende radiostations in Nederland die online actief zijn, dat we naar de sector toe verplicht zijn om hier meer aandacht voor te vragen. Vandaar dat we gekozen hebben om diverse prijzen in het leven te roepen, variërend van radiostations tot presentatoren die er te beluisteren te zijn.’ 

Is er contact gezocht met andere radioprijzen, zoals de RAB Awards?

‘Niet met de RAB Awards, wel destijds met de Gouden Radio Ring. Daar hebben we een aantal jaren gepleit voor een online radioprijs, maar dat werd uiteindelijk niks. Vandaar dat we samen met Richard Otto van Spreekbuis.nl besloten hebben om het gewoon zelf te doen.’

Over andere prijzen gesproken: BNR wil net als v-OR prijzen voor podcasts gaan uitreiken in september. Hadden jullie dat niet beter samen kunnen doen?

‘Daar heb je helemaal gelijk in. Dat zou ik ook het liefste willen. Er zijn inmiddels over en weer gesprekken met elkaar en wie weet wat daar nog uit komt. Als het dit jaar niet lukt dan graag volgend jaar, want het is niet gewenst als er te veel versnippering plaats gaat vinden met prijzen binnen online radio en podcasts. Daar wordt niemand blij van.’ 

Is er geen wezenlijk verschil tussen online radio en podcasts? Vanwaar de koppeling van beide mediatypen? 

‘Er is natuurlijk een verschil, maar het een ligt wel in het verlengde van het ander. Al is de populariteit van podcasting in Amerika groter dan in Nederland, toch zie je ook bij ons dat dit mediatype zich steeds meer aan het ontwikkelen is, ook binnen ondernemingen, die dit inzetten voor hun bedrijfsprofiel of voor het personeel. Podcasts komen toch vaak voort uit online radio en daarom is het niet meer dan terecht dat we deze categorie ook meenemen in de Online Radio Awards. Daarnaast ben ik ingenomen met de toezegging van Adam Curry om ook deel uit te maken van onze jury. Als er iemand verstand heeft van podcasting dan is hij het wel.’

Wat ambieert v-OR met de Online Radio Awards? 

‘Meer positieve aandacht voor online radio, podcasting en de makers. In de media gaat de aandacht vaak uit naar de grote stations. The Best of the Rest, zoals Jim Souren ons noemt, heeft ook een uithangbord nodig. De Online Radio Awards zijn een prima bindmiddel en ik kijk er ook naar uit dat we dit met veel gelijkgestemden kunnen beleven op het Media Park in Hilversum.’

Naar welke online deejays en podcasters luister jij zelf graag?

‘Rick van Velthuysen is altijd een van m’n favorieten gebleven. Als twintigers mochten we beiden een half uurtje radiomaken op Hilversum 3 in het toenmalige programma ‘Proefdraaien’. Rick kreeg een contract. Ik niet. Hij dondert met z’n Leo van der Goot-achtige aanpak door een programma heen. Ik begrijp goed dat hij nog steeds een held is bij vrachtwagenchauffeurs.’

En wat vind jij goed aan hedendaagse traditionele radio?

‘In de auto dagelijks op weg naar Hilversum spot ik ze regelmatig allemaal. In verhouding tot zoveel jaar geleden valt mij op dat de commerciële radiostations veel herkenbaarder zijn geworden. Er zit een duidelijke lijn in identiteit, muziekkeuze en uitstraling. Dat geldt trouwens ook voor de publieke radio, hoeveel kritiek er ook op mag zijn.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken