[Update] KitKat: creatie grandioos, effect minder
- Media
- 3 mrt 2021 @ 17:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 3 mrt 2021 @ 17:26
- Sjaak Hoogkamer
Afgelopen week ging de KitKat-creatie van creatief strateeg Sam Hennig compleet viraal op social media. Zelfs Nestlé was van zijn creatie gecharmeerd. Hennig ontwierp een advertentie voor KitKat als reactie op de vraag ‘maak een advertentie voor jouw favoriete chocoladereep’. Bericht aangevuld met ontbrekende heatmap visual.
En dat hij raak schoot bewezen de grote hoeveelheid aan likes en shares. Een prachtige creatie met een mooie strategische link naar de pay-off van het chocolademerk. Ondanks de hoeveelheid buzz rondom de uiting twijfelde bureau Validators over het effect ervan: is deze creatie geschikt om direct en effectief ingezet te worden? Er lijkt sprake te zijn van een media-industrie bias: mensen binnen deze branche vinden de uiting grandioos, maar op daadwerkelijke effectiviteit blijft de uiting achter.
Een passant kijkt gemiddeld maar 1 à 2 seconden naar een buitenreclame
Een belangrijk aspect van een goede creatie is volgens Validators het hebben van een sterke brand cue. Specifiek bij buitenreclame - en andere snel geconsumeerde media - is het belangrijk om direct het merk over te brengen. Immers, een passant zal gemiddeld maar 1 à 2 seconden naar de uiting kijken. In de ogen van Validators had de creatieve KitKat-uiting een gebrek aan Distinctive Brand Assets (DBA). Deze DBA’s zijn kleine haakjes die, wanneer ze geactiveerd worden, in jouw brein het netwerk rondom dit merk triggeren. Met andere woorden: je herkent het merk en denkt er onbewust aan.
Have a DBA, have an effective campaign
Om uit te zoeken of er inderdaad sprake is van een gebrek aan DBA’s onderwierp Validators de uiting aan een onderzoek. Naast de originele uiting hebben ze een mock-up gemaakt waarin ze het merklogo, een zeer sterke DBA, hebben toegevoegd.
In het onderzoek hebben we met EyeCoding online het kijkgedrag van consumenten gemeten op deze uitingen. Daarnaast hebben we de herkenning van het merk spontaan én geholpen uitgevraagd.
Bart Massa, Business Manager bij Validators: ‘Uit het onderzoek komen zeer eenduidige resultaten. Enerzijds toont dit het belang aan van een goede distinctiveness van een uiting, het toevoegen van het logo zorgt voor een gigantische stijging in spontane- (33%) en geholpen merkoverdracht (49%). Anderzijds laat dit onderzoek zien dat een juiste sturing van het kijkgedrag ervoor zorgt dat de visual (de planning) voldoende aandacht behoudt en tegelijkertijd het logo voldoende gezien wordt. ‘
Uiting met DBA
Spontane merkoverdracht
55%
Geholpen merkoverdracht
82.5%
Uiting zonder DBA
Spontane merkoverdracht
22%
Geholpen merkoverdracht
33.5%
Het belang van het juist gebruiken van DBA’s in communicatie wordt volgens Massa hierdoor eens te meer onderstreept. ‘Want zeg nou zelf, jij hebt toch ook liever dat ruim 80% van de passanten jouw merk terug weet te spelen in plaats van een derde?’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
- Management neemt PXR Media over
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

