"Mijn ballen wegen 130 gram!!" slechtste slogan van 2021
- Media
- 7 dec 2021 @ 08:13
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 dec 2021 @ 08:13
- Michiel van Zaane
De slogan ‘Mijn ballen wegen 130 gram!!’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2021. De leus van Benny’s Vleesservice versloeg de slogan ‘De lekkerste! borst voeding aan huis!’ van Cafetaria Borst en ‘I amlelo’, een vondst van de gemeente Almelo.
Het is voor de tiende maal dat de Verkiezing van de slechtste slogan plaatsvond. Van 1 tot en met 6 december 2021 konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 4.388 stemmers 6.646 stemmen uit. De “winnaar” van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.
De volledige uitslag is als volgt:
Dubieuze titel
Winnaar van een dubieuze titel of niet, Benny staat nog altijd volledig achter zijn vondst. 'Bij een bouwbedrijf is de slogan ongepast, maar hij past heel goed bij mijn vleesgroothandel. Mijn gehaktballen wegen namelijk echt 130 gram.' Tijdens de verkiezing kreeg hij alleen maar leuke reacties. “Mensen vonden de slogan wel tricky vanwege de dubbelzinnigheid, maar vooral grappig. ‘Hee jij met je ballen!’, hoorde ik dan. Deze slogan past bij mij: what you see, is what you get. Ik houd wel van een grapje. Bovendien: je moet natuurlijk ook opvallen met een slogan.' Zelf vond hij de slogan van Warsteiner wel grappig. 'Die is simpel en gewoon heel leuk. De slogan van Almelo was echt slecht.'
Andere genomineerden
De winnaar van dit jaar past in het rijtje met andere schunnige slogans die succesvol waren in eerdere sloganverkiezingen. 'Toch was de lijst dit jaar niet heel schunnig', merkt initiatiefnemer Christine Liebrecht op. 'Al zijn de leuzen van Cafetaria Borst en Roes ook vatbaar voor een dubieuze uitleg.' De andere genomineerde leuzen speelden met uitdrukkingen (Better, Best Goets), gebruikten vreemd rijm (Justleasen, daar wil je toch voor kiezen?!) of bijzondere woordspelingen (You maki miso happy, Geniet van Duitse delicaflesse).
Het hout nooit op?
De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. In de tien jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er bijna 2500 slogans binnengekomen. Iedereen kan een slechte slogan insturen van een Nederlands of Nederlandstalig bedrijf. Via e-mail en sociale media zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Iedere werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site slechteslogans.nl. Mede-initiatiefnemer Tefke van Dijk: 'Over de inzendingen zeggen we vaak gekscherend tegen elkaar ‘Het hout nooit op!’, naar de slogan van een houthandel. Nu valt ons wel op dat de oogst aan ingestuurde slogans afgelopen coronajaar minder groot was dan voorgaande jaren. Logisch, want als je veel thuis moet blijven en weinig op straat komt, loop je minder slogans tegen het lijf.'
Geen windeieren
Het winnen of meedoen aan de “slechte” verkiezing legt de ondernemers overigens geen windeieren. Niet alleen tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Jan-Hein de Cock van de gelijknamige Tilburgse modezaak kan erover meepraten. Hij won acht jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’. Mensen kwamen er zelfs speciaal voor naar zijn winkel. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 voerde de Beverwijkse politica Kelly Uiterwijk de leus ‘Zo VRIJ! als een aardbei’. Daarmee won ze de Slechtste politieke slogan verkiezing en wellicht mede dankzij de media-aandacht voor haar winnende leus kreeg haar nieuwe partij Vrij! Beverwijk voldoende stemmen om plaats te nemen in de gemeenteraad.
Worst, paal en Cock
Eerdere winnaars zijn ook Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (Dierenrechtenorganisatie Gaia), Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem), We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren), Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord) en The worst musical ever (Hema de musical).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing