Meer TV schermtijd in februari, meer live TV
- Media
- 11 mrt 2022 @ 11:14
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 mrt 2022 @ 11:14
- Michiel van Zaane
Er werd in februari 2022 meer TV gekeken dan in januari: 218 minuten per dag, in januari was dat nog 215 minuten. Ook werd er meer naar live TV gekeken: 137 minuten in februari, 128 in januari.
Dat blijkt uit de maandelijkse cijfers van de SKO (Stichting KijkOnderzoek). De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 170 minuten. Hiervan werd 137 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 47 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In januari was dit 53 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
De publieke omroepen behaalden in februari 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 43,6%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 22,6% en de Talpa TV zenders 14,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,9%, de zenders van RTL Nederland 28,3% en de Talpa TV zenders 18,3%.
Het marktaandeel van RTL en Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag. Het marktaandeel van NPO is overdag hoger dan in de avonduren door de relatief hoge kijkersaantallen voor de Olympische Winterspelen overdag.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder.
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
Wie is de mol door 4,1 miljoen mensen bekeken
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Wie is de mol van 5 februari. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.532.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,1 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport.
Uitgesteld kijken
Er werd in februari gemiddeld 33 minuten per dag uitgesteld gekeken. In januari was dit 35 minuten. Het programma Wie is de mol van 12 februari had met 1,8 miljoen kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur).
Online TV & Video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Over mijn lijk van 23 februari. De stream werd 396.889 keer gestart. Op de tweede plek staat Boer zoekt vrouw van 27 februari met 371.083 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- kijkcijfers
- sko
- m publeiek omroep
- streamimg
- uitgesteld kijken
- Olympische Winterspelen
- live tv
- tv
- maandoverzicht
- rtl
- talpa
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

