'Twee derde Nederlanders leest nog altijd liever van papier'

'Twee derde Nederlanders leest nog altijd liever van papier'
  • Media
  • 13 jul 2022 @ 10:07
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bijna twee derde (63%) van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan het lezen van magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want maar liefst één op de twee leest magazines of boeken bewust om even los te komen van hun online devices.

Dit blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.150 Nederlanders van zestien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Hoewel veel Nederlanders onder de dertig jaar zijn opgegroeid met digitaal lezen, laten zij fysieke edities van magazines en boeken voorlopig niet links liggen. Zo leest 61% van de deze groep op vakantie liever een papieren dan digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75% het meest fanatiek in. Verder is de behoefte om even ‘offline’ te zijn voor 63% van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken, en hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit. ‘Ondanks sociale media zijn personen onder de dertig dus nog altijd te porren voor print, zeker in de zomerperiode’, zegt Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA).

Ontlezing?
Ondanks dat experts al jaren spreken over ‘ontlezing’, blijkt uit het onderzoek dat een magazine in de koffer nog altijd vrij standaard is, want meer dan de helft van de Nederlanders neemt meestal een magazine mee op vakantie. Opvallend is dat 41% van de respondenten op reis andere typen boeken en magazines leest dan dat ze thuis doen. Schrier: ‘Wij zien wat verkopen betreft al jaren een hoge piek in de zomerperiode. Nederlanders nemen magazines makkelijk mee in de koffer en bovendien hebben we op vakantie meer behoefte aan ‘lichte’ content die past bij de relaxte stemming. Vandaar dat liefhebbers van zware thrillers op het strand in Zuid-Europa prima overweg kunnen met bijvoorbeeld een lifestyleblad.’

Ander leesgedrag
Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46% van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen. Opvallend is dat vrouwen hier met 48% een stukje meer toe zijn geneigd dan mannen (44%). Tegelijkertijd bladert 58% van de respondenten op vakantie ook langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Ook hierin hebben vrouwen met 63% een hoger aandeel dan mannen (55%). Schrier: ‘Het is een feit dat er op vakantie meer tijd is voor lezen, het helpt ook ontstressen. Eindelijk eens los van die telefoon en jezelf verliezen in een goed boek of magazine. Op vakantie ontbreekt de ballast van de stress van werk of school en dit verlaagt de drempel om te gaan lezen.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken