FD Mediagroep BNR: 'Een goed gematchte podcast koppelt in het brein van de ontvanger merknaam aan onderwerp of domein'

FD Mediagroep BNR: 'Een goed gematchte podcast koppelt in het brein van de ontvanger merknaam aan onderwerp of domein'
  • Media
  • 19 okt 2022 @ 08:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Dutch Podcast ConferencePodcast

Daan Brands, Podcast Specialist bij FD Mediagroep, en Wendy Beenakker, Eindredacteur Podcast bij BNR, verzorgen samen een van de presentaties tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.

Daan Brands is Podcast Specialist bij FD Mediagroep. In zijn rol adviseert hij adverteerders en (media)bureaus hoe ze het beste podcasts kunnen inzetten. Daan heeft hiervoor ervaring opgedaan in het digitale audiodomein bij Talpa en Airborne.
Wendy Beenakker is Eindredacteur voor alle redactionele podcasts bij BNR. Van Boekestijn en de Wijk tot de geopolitieke Perestrojkast, van het ontwikkelen van nieuwe formats tot het inhoudelijk begeleiden van bestaande podcast: ‘En dat zijn er nog al wat, want met 90 podcasts en 133 afleveringen per maand zijn we met FDMG na de NPO de grootste uitgever van NL.’

Waarvoor leent een podcast zich bij uitstek in zakelijke communicatie?
Je kruipt in de oren van de ontvanger en niet voor even. Een goed gematchte podcast laat de luisteraar geconcentreerd naar jouw boodschap of domein luisteren en koppelt in het brein automatisch de merknaam aan het onderwerp of domein.

Hoe zetten jullie zelf podcasts in binnen de marketingmix?
Het woord marketingmix zegt al genoeg. Zorg dat je elk medium in je mix op de meest effectieve manier in zet. Podcast leent zich heel goed voor specifieke verdieping in een niche, en raakt, mits goed gemaakt, een snaar bij je doelgroep. De vormgeving, de host, een persoonlijk verhaal, een goed gemaakte podcast weet minuten lang te raken en te boeien. Door sponsoring verbind je je merknaam aan dit verhaal. En dat het werkt voor onze sponsor Bitonic, bewijst de case.

Welke drie podcasts luisteren jullie zelf?
Brands: Het Nieuwe Geld uiteraard, verder fan van onze wetenschappelijke podcast Terug naar de oerknal en vooruit, eentje buiten ons netwerk, De Cor Potcast.
Beenakker: Ik geniet van Boekenstijn en de Wijk, Perestrojkast, ook al brengen ze vaak slecht nieuws, en ik ben een echte whodunnitfan: Ondergronds Verleden is mijn laatste binge.

Maken jullie je podcasts inhouse?
Wij maken al onze redactioneel onafhankelijke podcasts in huis, maar maken af en toe wel gebruik van de hulp van externe partijen. Onze branded content wordt door een apart team gemaakt, om zo goed te kunnen inspelen op de wensen van onze partners.

Kunnen jullie een tip van de sluier oplichten met betrekking tot jullie verhaal op congres?
Met podcastsponsering neem je de luisteraars mee in jouw verhaal, in een narratief waarbij je merkwaarden kunt koppelen aan de luisteraar, die dan 20 tot 40 minuten geboeid kan luisteren, zonder dat hij het gevoel heeft naar reclame te luisteren. En het effect, zo laat onderzoek van Het Nieuwe Geld zien, zal je verbazen!

Show me the Money!
BNR neemt je mee in de sponsoreffecten van Het Nieuwe Geld. Met welk doel sponsor je een podcast, wat kun je verwachten, welke resultaten kun je behalen en is het zinvol om een partnership voor een langeretijd aan te gaan?

THE DUTCH PODCAST CONFERENCE
Hét event over zakelijke podcasts


De podcast is bezig aan een ongekende opmars. Wat is het geheim van deze populariteit? En hoe kun jij daarvan leren? Je kunt een podcast namelijk slim inzetten voor merkpositionering, een centrale rol geven in je contentstrategie of hem gebruiken om medewerkers betrokken te houden bij het nieuwe werken. Of je verbindt je merk aan één van de vele populaire podcasts die er al zijn! Welke weg je ook kiest, tijdens de Dutch Podcast Conference leer je volop van de inzichten, praktische tips en ervaringen van andere merken. Wat zijn hun succesverhalen? Waar liepen zij tegenaan en hoe overwonnen ze obstakels? Hoe bouwen zij met een podcast continu en dagelijks effectief aan hun merk?
Kom dinsdag 1 november naar het congres en krijg alles te horen over podcasts: de opzet en productie ervan, de succescases, de effectieve impact op je merkcommunicatie en de mogelijke verdienmodellen. Meer informatie via dutchpodcastconference.nl of koop hier direct je kaartje met korting. Het kortingstarief geldt nog tot en met 23 oktober!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken