Vernieuwd Beeld & Geluid legt focus op interactie
- Media
- 15 feb 2023 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 15 feb 2023 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum is sinds zaterdag 11 februari weer open voor het publiek na 2,5 jaar verbouwen.
Het is naar eigen zeggen 'het eerste museum ter wereld dat zich continu aanpast aan de handelingen van de bezoekers.' Het maakt gebruik van gezichtsherkenning en de eigen smartphone van bezoekers. Je vindt er meer dan vijftig interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal. Tinker imagineers ontwikkelde het geïntegreerde ruimtelijke, grafische en mediaontwerp.
Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een mediaprofiel met foto en voorkeuren aan via de Mediamuseum-app. Door inzet van gezichtsherkenning worden de bezoekers herkend bij de afzonderlijke exhibits. De ruimte is verdeeld in zones waar telkens een ander thema centraal staat: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. Daar speel je interactives, vind je iconische mediaobjecten en herontdek je nostalgische beelden uit jouw jeugd.
Een installatie van 300 meter aan LED-schermen door het hele museum verbindt de verschillende zones met elkaar. De Mediareactor staat voor de oneindige stroom media die dagelijks op ons afkomt.
Stan Boshouwers, eigenaar van Tinker imagineers, over het museum: ‘In het nieuwe Beeld & Geluid stap je letterlijk in cyberspace, je betreedt de online wereld. Dat hebben we zo ontworpen omdat we tegenwoordig in een mediawereld leven. Als je kijkt naar schermtijden op je smartphone, dan begint de dagelijkse schermtijd die van de fysieke tijd met anderen te benaderen. Tel daarbij nog de tijd op van televisie en computerbeeldscherm, en je ziet dat we onze wereld voor een groot deel via tussenmiddelen, media dus, waarnemen. De inhoud van media wordt, in tegensteling tot vroeger, grotendeels door onszelf gemaakt. Daarom: de media bepalen ons en wij bepalen de media. Het museum is erop gericht om dat inzichtelijk te maken.’
Tinker imagineers werkte bijna vijf jaar aan en met het nieuwe museum van Beeld & Geluid, in samenwerking met vele andere partijen vanuit verschillende disciplines.
Credits
Opdrachtgever: Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid
Concept: XPEX
Ruimtelijk en media ontwerp: Tinker imagineers
Tentoonstellingsbouw: Bruns
Interactives: Kiss the Frog
AV content: Redrum
AV hardware: Beamsystems, Ata Tech
Ontwerp mediareactor: Tinker imagineers
Audio mediareactor: Danny Weijermans
Showcontrol mediareactor: Beamsystems
Hardware mediareactor: Ata Tech
Lichtontwerp: ACTLD
Museum app: Elastique
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing